Tilfredsheden med bilmærket i carporten er stødt stigende blandt de danske bilejere. Faktisk er bilejernes samlede tilfredshed steget de seneste ti år, hvor FDM har bedt dem vurdere deres oplevelser som bilejere indenfor kategorierne 'bilen', 'forhandleren' og 'værkstedet'.
Mens tilfredsheden med selve bilen over årene er gået op og ned, er det vurderingen, at særligt værkstedernes indsats har kastet flest positive tilkendegivelser af sig.
Ekstra god service
Siden den første AutoIndex-undersøgelse, der blev trykt i Motor i 2003, er den gennemsnitlige tilfredshed med værksteder og forhandlere gået markant op.
"Selve kvaliteten af bilen kan importøren ikke gøre så meget ved. Så vil man distancere sig fra konkurrenterne, kan importøren og nettet af forhandlere og værksteder gøre det ved at yde en ekstra god service," forklarer bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen.
Det er Toyota et eksempel på.
"Toyota er ikke det bilmærke, bilejerne er mest tilfredse med, men når det gælder tilfredsheden med både forhandlere og værksteder, ligger Toyota i top."
27.000 bilejere har deltaget
FDMs årlige AutoIndex-undersøgelse er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 27.000 danske privatbilejere, der har svaret på 120 spørgsmål om vurdering af deres bil, forhandler og værksted.
Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2012, og resultaterne er netop er offentliggjort i Motors majnummer