Volkswagen-mærker straffes af tyske kunder

VW, Skoda og Seat går tydeligt tilbage i salgstal i Tyskland. Kunderne går til bl.a. Opel og Ford.

Nyt om biler

Danske bilkøbere har tilsyneladende holdt fast i Volkswagen-mærkerne trods koncernens alvorlige fusk og massivt dårlige omtale.

Men hjemme i Tyskland ser det noget anderledes ud bedømt ud fra den seneste måneds salg. Både VW, Skoda og Seat går tydeligt tilbage i januar, viser de tyske tal for indregistreringer.

VW ni pct. tilbage, Ford og Opel kraftigt frem

Det samlede bilsalg steg godt tre procent, men VW gik ni procent tilbage, Skoda syv procent og Seat to procent.

Billedet er dog ikke entydigt, da Audi – med den nye A4 i front – stormede frem med 22 procent.

Mens VW-mærket således gik ni procent baglæns, tog de nærmeste konkurrenter store skridt fremad. Opel gik 22 procent frem og Ford 19 procent.

Værre i USA

Også i USA, hvor sagen har fået særlig meget omtale, betaler VW og Audi stadig prisen. Mens totalmarkedet faldt 0,4 procent, gik Volkswagen-koncernen 6,9 procent tilbage, mens VW-mærket alene havde et minus på 14,6 procent. Det spiller ind, at VWs dieselsalg er standset.

Motors sammenligning af Volkswagen-salget i Danmark før og efter krisen viser stabilitet. Tallene for januar foreligger endnu ikke på mærkebasis.

SE OGSÅ: Bilkøbere holder fast i VW-mærker efter krise