20 byttestationer skal øge elbil-radius

Europas første batteriskiftestation er åbnet i Herlev ved København. I alt 20 stationer er klar til april, lover selskabet Better Place.

Skiftestationen i Herlev er nu klar til drift.
Nyt om biler

Hønen kom før ægget. Nu har Danmark en batteriskiftestation, men elbilerne, der kan udnytte muligheden, lader stadig vente på sig.

Klima- og energiminister Lykke Friis indviede Better Place-stationen i Herlev. Ministeren indviede også selskabets besøgscenter i Hellerup i marts.
Klima- og energiminister Lykke Friis indviede Better Place-stationen i Herlev. Ministeren indviede også selskabets besøgscenter i Hellerup i marts.
28. juni indviede klima- og energiminister Lykke Friis Danmarks - og Europas - første batteriskiftestation i Herlev ved København. Den er placeret ved Ring 3 og tæt på Motorring 3 og Hillerødmotorvejen.

Skiftes på 4½ minut

Anlægget, der minder om en vaskehal og er lige så automatisk, virkede upåklageligt på premieredagen, og klarede skiftet af det 280 kg tunge batteri på ca. fire og et halvt minut. Better Place lover, det kan gøres på maks. fem minutter, også inklusive den undervognsspuling, der ikke er brug for i juni.

Men skal man en tur på tværs af Danmark, kan der hurtigt blive brug for tre skift.

Første biler til oktober
Her er Fluence Z.E. ved at få skiftet batteri. Det eneste, man kan se, er den hvide arm, der holder bilen i et jerngreb, mens batteriet skrues ud og i.
Her er Fluence Z.E. ved at få skiftet batteri. Det eneste, man kan se, er den hvide arm, der holder bilen i et jerngreb, mens batteriet skrues ud og i.

Men bortset fra Better Places egne forserie-modeller bliver der indtil videre meget stille på skiftestationen. De første Renault Fluence Z.E., som kan skifte batteri, ankommer til kunder i oktober.

Renault forventer, at der kommer færre end 1.000 Fluence Z.E. på vejene i år. I første omgang kan elbilen købes hos 20 forhandlere. Senere kan tallet måske stige til 40.

Skiftet er gratis, det det er inkluderet i den lejeaftale, danske Fluence Z.E.-kunder er nødt til at have med Better Place.

12 biler i timen

Bilejeren identificerer sig med et chipkort ved indkørslen. Så går porten til hallen op.
Bilejeren identificerer sig med et chipkort ved indkørslen. Så går porten til hallen op.
Batteriskiftestationen har et lager på 16 batterier, og da et batteri kan lynlades på 40-50 minutter, vil der hele tiden være batterier nok til stationens kapacitet på 12 biler i timen.

Stationen i Herlev er forberedt til en ekstra bane, så der kan skiftes 32 batterier i timen.

Prisen er hemmelig

Better Place betragter det som en forretningshemmelighed, hvad en station koster, men i følge Motors oplysninger koster et anlæg som det i Herlev i omegnen af otte millioner kr.

Det passer også med, at Better Place oplyser, at det samlede net (på 20 stationer) koster ”mindre end en dags benzinforbrug i Danmark”. Det passer meget godt, hvis Better Place også mener diesel. Det daglige brændstofsalg er på ca. 160 mio. kr.

Et kik ind i skifethallen. Bilen standses på den forreste platform. Her vaskes undervognen eventuelt, og herfa trækkes bilen automatisk hen til positionen i det fjerne. Der åbner en lem sig i gulvet, så robotten kan komme til.
Et kik ind i skifethallen. Bilen standses på den forreste platform. Her vaskes undervognen eventuelt, og herfa trækkes bilen automatisk hen til positionen i det fjerne. Der åbner en lem sig i gulvet, så robotten kan komme til.

Ikke uden for Danmark

Oven i det kommer så for op til ca. 1,2 mio. kr. batteri på hver station.

Ud over Danmark er Better Place ved at opbygge et skifte-net i Israel, men der er ikke planer om andre lande i Europa. Således kommer danske Flunce Z.E.-ejere ikke til at kunne bevæge sig mange km uden for Danmark.