Toyota har fået en rigtig testbane i Europa, hvor maskerede prototyper i fremtiden vil suse rundt.

350 mio. kr.
Zaventem Proving Ground har kostet Toyota 350 mio. kr., og består bl.a. af en 1,4 km lang højhastighedsbane og en rund glatbane med en diameter på 90 meter.
Desuden er der forskellige typer vejbelægning til at afprøve affjedring, støj, bremseevne m.v.
Her vil kamuflerede prototyper og varianter af eksisterende modeller blive testet på alle mulige måder som led i udviklingen.
Testbanen er ikke speciel stor i forhold til anlæg tilhørende europæiske mærker som Opels Dudenhofen nær Frankfurt, Volkswagens Ehra-Lessien øst for Hannover og Volvos Hällared øst for Gøteborg.
Vigtigt skridt
Men banen markerer et vigtigt skridt hen mod egentlig biludvikling i Europa – det første siden Toyota i 2004 foretog en kraftig udvidelse af udviklingscentret ved Bruxelles, hvor også salgsselskabet Toyota Motor Europa holder til.
For selv om Toyota på mange måder har opført sig som et europæisk selskab, så foregår al grundlæggende udvikling af alle biler, også de dedikerede europæisk og amerikanske, stadig hjemme i Japan.
Da Bruxelles-centret i 2004 blev udvidet, kunne Toyota foretage mellemstore udviklingsprojekter som typisk var at udvikle dieselmotorer, der er et europæisk fænomen, foretage vindtunnel- og elektronmagnetisk test samt tilpasse køregenskaber til europæisk smag.
Rigtig udvikling i Europa
Men nu siger Toyota for første gang, at selskabet vil foretage rigtig udvikling i Europa:
- Zaventem Proving Ground vil spille en væsentlig rolle i firmaets langsigtede plan om at centret skal blive Toyotas globale udviklingscenter for små og kompakte modeller, oplyser Toyota i en pressemeddelelse.
Toyota siger ikke noget om, hvornår det vil ske.
Foruden testcentret og det kommercielle hovedkvarter ved Bruxelles omfatter Toyotas europæiske aktiviteter bilfabrikker i england og Nordfrankrig, en motorfabrik i Polen samt et designcenter ved Nice i Sydfrankrig. Desuden bygges Aygo sammen med Peugeot og Citroën i Tjekkiet.