Se, her er den nye C1

Citroën løfter nu sløret for sin lille trilling, anden generation af mikrobilen C1.

Citroën C1 i anden generation, der lanceres i Danmark i juni 2014.
Nyt om biler

Bagklappen er i glas og de rektangulære baglygter med 3D effekt. Om disse lygter blvier standard, er uvist.
Bagklappen er i glas og de rektangulære baglygter med 3D effekt. Om disse lygter blvier standard, er uvist.
Der er en god portion ægte Citroën-design i den næste C1, som Citroën holder verdenspremiere for på Genève-udstillingen lige i begyndelsen af marts.

Dermed er den mere unik Citroën, end første generation, hvor særligt C1 og Peugeot 107 lignede hinanden meget. Nu er der tydelige fællestræk med de nyeste Citroën-modeller.

Muntert design

Et muntert design kalder Citroën det selv, om omtaler profil og front som ”energisk”, og hvor lygtedesignet giver bilen et næsten ”skælmsk” udtryk.

Citroën C1 er nogle få cm kortere end den nuværende, og vægten er reduceret en del til 840 kg for letteste version.
Citroën C1 er nogle få cm kortere end den nuværende, og vægten er reduceret en del til 840 kg for letteste version.
C1 kommer atter både som tre- og femdørs, og som det er tilfældet med Peugeot 108 tilbydes en delvis åben udgave med stort stofkaleche. Denne version hedder hos Citroën Airscape.

Stor skærm i kabinen

Også C1 er særlig ved at kunne fås med en stor, syvtommers trykfølsom skærm. Men som Peugeot viser Citroën ikke billeder af kabinen.

Andre nye ting er mulighed for nøglefri adgang og start, bakkamera og hill-holder.

Der bliver to benzinmotorer at vælge imellem, 68 og 82 hk. Førstnævnte kører officielt 23,3 km pr. liter.

Airsscape kalder Citroën den åbne version, hvor også den femdørs fås med den relativt store stofkaleche.
Airsscape kalder Citroën den åbne version, hvor også den femdørs fås med den relativt store stofkaleche.

I Danmark til juni

Citroën C1 introduceres i Danmark stort set samtidig som sine to søskende, Peugeot 108 og Toyota Aygo, nemlig til juni.