Der er en mærkelig ’død’ lyd i det enorme rum, som Motor lægger ud med at besøge på et af de fabriksbesøg, der kræver usædvanlig god tid.
Hyundais udviklingsafdeling i Sydkorea er på få år vokset til en lille by, der rummer flere end 100 store haller, og som beskæftiger over 13.000 ingeniører.
Vi møder en af dem i en hal, hvor han skal måle, om bilerne overholder reglerne for magnetisk stråling. Kort fortalt må nye biler ikke genere omgivelserne med elektromagnetisk stråling, og de må heller ikke kunne generes af andre biler eller bygninger, der udsender elektromagnetiske bølger.
Hvor mange antenner har en bil?
For at sikre det har Hyundai bygget verdens største rum til test af det. Vores koreanske ingeniør lægger ud med at spørge, om vi ved, hvor mange antenner der er i en moderne bil?
Svaret viser sig noget overraskende at være mellem 10 og 20, da en bil både har antenner for musik, gps, telefon, nøglefri betjening, fjernbetjening, sikkerhedssystemer og øvrig kommunikation med omgivelserne.
Her er opgaven at sikre, at alt fungerer efter hensigten, og at de mange antenner hverken generer hindanden eller omgivelserne og vice versa.
Hjemmelavet orkan
I den næste hal, Motor besøger, har man bygget en vindtunnel, der skal efterprøve bilernes aerodynamik. En bil placeres i en luftstrøm, der kan styres helt præcist med hastigheder op til 200 km/t.
Selv om bilen holder stille, drejer hjulene rundt på et rullefelt, og også ’asfalten’ under bilen bevæger sig som i virkeligheden. Alle biler skal måles, og som noget nyt skal man måle alle udgaver – altså både topmodellen med store, brede hjul og hækspoiler og grundudgaven med små hjul.For at kunne nå dette, er hallen booket 24 timer i døgnet alle årets dage, og det er derfor kun med nød og næppe, at vi får lov at komme helt ind i orkanens centrum for at se det hele.
120 kollisionstest
I en af de helt store haller, som Motor besøger, venter en hurtig forestilling. Den nye Hyundai Kona skal køres mod en barriere med 56 km/t. Hele den øvelse tager bare få sekunder, og selv om vi står adskillige meter fra barrieren, var det nødvendigt at holde sig for ørene.
Både metal, der bukkes, og airbags, der pustes op i ruder, der knuses, skaber et vildt knald. Og sekundet efter er der helt stille, og de store lyskanoner slukkes.
Hver gang en ny bilmodel skal introduceres, skal der i alt laves 120 forskellige kollisionstest, før alle egenskaber er dokumenteret.
Asien, Europa, USA og Australien har endnu hver sine krav, og det øger antallet af kollisionstest og dermed smadrede biler til dette enorme antal.
Umuligt at se det hele
Selv på en god dag er det umuligt at gennemgå alle de udviklingsafdelinger, der arbejder med fremtidens biler. Selv de eksperter, vi taler med, har aldrig været over det hele, og kan ofte kun fortælle detaljeret om det, der foregår lige rundt om deres lille verden.
Hyundai er en enorm koncern. Den har egne stålværker, transportkæder, fabrikker, banker, tankstationer, uddannelsessteder og egne hoteller.
262.000 ansatte
Koncernen producerer biler, busser, lastbiler, entreprenørmaskiner, både og masser af andet industrielt udstyr. Koncernen står for en betydelig del af Koreas bruttonationalprodukt, og har ud over fabrikker i Korea også fabrikker i Kina, USA, Europa, Sydamerika, Indien og Australien.
I alt beskæftiger Hyundai Motor Group, som bl.a. inkluderer Kia Motors, flere end 262.000 personer.