For første gang kommer Toyotas mellemstore SUV, RAV4, som hybridbil. Det sker med debut på biludstillingen i New York af den faceliftede udgave af 2013-årgangen.
Hybridmodellen ser dagens lys 20 år efter lanceringen af første generation, og salget i Danmark begynder tidligt i 2016.
Toyota har hybridteknik i en del af sine mellemstore modeller – i USA også i den store Camry – men RAV4 har hidtil været holdt uden for hybridklubben.
To elmotorer
RAV4 som hybrid får to elmotorer, hvoraf den ene sidder ved bagakslen. Dermed har Hybrid-RAV4 altid firehjulstræk, da benzinmotoren trækker på forakslen.
Benzinmotoren er en 2,5-liters, men ellers giver Toyota ingen oplysninger om motorer, den samlede effekt eller brændstoføkonomi.
Hybridbiler må oftest ikke trække en påhængsvogn og i positiv fald kun en lille trailer, men på det punkt er der ikke meget kompromis med RAV4 som hybrid. 1.650 kg må bilen trække.
Mange forbedringer
Men selv om man ikke går efter hybridmodellen, sker der mange interessante ting med RAV4 i forbindelse med faceliftet.
Ud over mindre fornyelser i det udvendige design, bliver RAV4 udstyret med den store udgave af Toyotas nye sikkerhedspakke Toyota Safety Sense. Det indeholder bl.a. et avanceret nødbremsesystem, der virker op til bilens topfart og ved op til 80 km/t. kan det bremse for fodgængere.
I kabinen sker der en opgradering af materialer, ligesom en stor TFT-farveskærm skal gøre det ud for instrumenthus.