Den økonomiske nedgang gør ondt på mange europæiske bilmærker. Krisen hugger stadig store lunser af salget i især Sydeuropa og rammer særligt de mærker, som plejer at sælge mange biler her.
Samtidig presses de samme mærker af styrket konkurrenceevne fra Volkswagen og de koreanske mærker, og politisk pres gør det vanskeligt for mærkerne at lukke de fabrikker, der gør nærmest i tomgang.
Bilsalget i Europa i årets første halvdel er alarmerende læsning for Peugeot, Citroën, Renault, Fiat og Opel.
Store fald i år
Peugeot er gået 15 procent tilbage, Citroën 12 procent, Renault 20 procent, Opel/Vauxhall 15 procent, Fiat 18 procent og Alfa Romeo 31 procent tilbage.
Hos Renault-gruppen trækker lavprismærket Dacia også ned, mens General Motors i det mindste kan glæde sig over, at Chevrolet går frem. Det gør Fiats Jeep-mærke også, 36 procent, men i antal biler batter det ikke noget.
VW og Hyundai-Kia frem
De negative tal gælder ikke Volkswagen-gruppen, der vinder markedsandele, Hyundai-Kia, som går direkte frem i salgstal, eller de tyske luksusmærker.
Hvor slemt de europæiske volumenmærker reelt har det, vil de økonomiske tal for andet kvartal, der offentliggøres de kommende dage, afsløre.
Opel-chef fyret
Men der er allerede tumult ombord. Opel har endnu en gang fyret topchefen, og PSA Peugeot-Citroëns direktør er oppe at skændes med franske ministre og har erkendt, at firmaet brænder halvanden milliard kroner af om måneden.
Desuden lufter både General Motors, PSA, Fiat og Ford muligheden for fabrikslukninger – noget som brancheeksperter anser for højst nødvendig, men som er dømt til at give politisk og folkelig ballade.
Giver billige biler i Danmark
Fiat har f.eks. måtte forlænge sommerferien på den fabrik i Syditalien, der producerer den nye Panda, og alle de nævnte mærker har betydelig overkapacitet – det vil sige at fabrikkerne ikke udnyttes godt nok.
Overkapaciteten og det elendige bilsalg i Sydeuropa gavner til gengæld danske bilkøbere i form af den priskrig på særligt de små biler, der stadig raser.
Når bilmærkerne har svært ved at sælge biler i Sydeuropa, er det bedre at sælge nogle ekstra til Nordeuropa med en lille fortjeneste.