Toyota sætter kunstig lyd på hybridbil

Toyota Prius kan nu fås med originalt lydsystem, der siger bip-bip, når hybridbilen kører langsomt. Lyden skal advare uopmærksomme fodgængere og blinde.

Toyota Prius kan udsende en kunstig lyd, når bilen kører ved lv fart og med benzinmotoren slukket.
Nyt om biler

Mens EU-Kommissionen overvejer, om der skal stilles krav om kunstig lyd til el- og hybridbiler, har Toyota hjemme i Japan udviklet et lydsystem til nyeste generation af Prius.

Lyden i Toyota Prius udsendes fremad og skulle være en syntetisk, forstærket udgave af lyden fra en elmotor.
Lyden i Toyota Prius udsendes fremad og skulle være en syntetisk, forstærket udgave af lyden fra en elmotor.
De eldrevne køretøjer er næsten lydløse ved lav fart, og da alle har vænnet sig til, at biler støjer lidt, kan fraværet af lyd overraske uheldigt.

Modstandere af at give elbiler kunstig lyd peger bl.a. på, at nu har man endelig en støjsvag bil, og så skal man ikke til at skabe kunstig støjforurening. Desuden er den fremadrettede støj fra en moderne benzin- eller dieselbil faktisk meget lav ved lavt fart. Det meste af støjen er bag bilen.

Lyden af en elmotor

Men nu har Toyota i hvert fald udviklet et system, som udsender en syntetisk lyd, der skule minde om den lyd, der rent faktisk kommer fra en elmotor. Lyden varierer i styrke efter bilens hastighed - op til ca. 25 km/t. Ved højere hastigheder - senest - vil Prius’ benzinmotor normalt starte af sig selv.

Torben Holm Pedersen, Delta Lys & Akustik i Hørsholm, arbejder med retningsbestemt lyd til el- og hybridbiler.
Torben Holm Pedersen, Delta Lys & Akustik i Hørsholm, arbejder med retningsbestemt lyd til el- og hybridbiler.
Lyden vil ifølge Toyota ”advare, men ikke genere”.

Dansk forsøg med lyd

Mange andre arbejder med samme tanke, bl.a. Lotus Engineering og danske Delta. Sidstnævnte har udviklet en prototype, hvor lyden kun udsendes fremad for at genere omgivelserne mindst muligt.

Apparatet med den kunstige lyd koster i Japan ca. 900 kr. plus montering. Lydsystemet er indtil videre udelukkende beregnet til det japanske hjemmemarked.

Toyota oplyser, at selskabet arbejder på andre versioner, der skal være klar, når kommende hybrid- og elbiler lanceres. Underforstået: i fremtidige generationer kan det blive en mulighed som fabriksmonteret udstyr.

Lotus Engineering har også arbejdet med lyd til lydsvage biler. Proto-typen var netop en Toyota Prius.
Lotus Engineering har også arbejdet med lyd til lydsvage biler. Proto-typen var netop en Toyota Prius.