Insignia vil lege med de dyre drenge

Næste generation Opel Insignia skal føre det tyske bilmærke tættere på de tyske premium-konkurrenter. Flot design, avanceret teknik og en stor portion køreglæde er midlerne.

I første omgang kommer Insignia kun som femdørs hatchback – Grand Tourer.
Nyt om biler

Linjerne på sedanen er coupé-agtige, men bagsædepladsen er overraskende god viser Motors prøvesidning. Foto: Opel
Linjerne på sedanen er coupé-agtige, men bagsædepladsen er overraskende god viser Motors prøvesidning. Foto: Opel
Når anden generation Opel Insignia til maj når Danmark, er det kun navnet, der er til fælles med forgængeren, der stammer helt tilbage fra 2008.

En ny platform med længere afstand mellem for- og baghjul skal sikre markant bedre plads ved både for- og bagsæder, og en vægt, der er reduceret med op til 175 kg skal sikre mere dynamiske køreegenskaber.

Design skal give appetit

LED-baglygterne er flot integreret i bilens linjer og indeholde de typiske to Opel-vinkler.
LED-baglygterne er flot integreret i bilens linjer og indeholde de typiske to Opel-vinkler.
Alligevel er det først og fremmest designet, der skal give appetit på bilen. Det er Opels chefdesigner, Mark Adams, der har stået for den nye designlinje med rødder i konceptbilen Monza Concept. Hans udlægning af linjerne i den nye Insignia peger i retning af de store tyske premium-konkurrenter:

- Den nye Insignia ser længere, lavere og bredere ud, end den faktisk er. Hvert designelement udstråler teknisk knowhow og en fantastisk præcision. Den signalerer dermed klasse på niveau med de etablerede premiumbiler, lyder hans argumentation.

I første omgang kommer Insignia som femdørs hatchback i form af udgaven Grand Tourer. En stationcar dukker op senere på året, og hedder Sports Tourer. En let forhøjet version med navnet Country Tourer og firehjulstræk følger til oktober.

På tekniksiden skal LED-lygter af matrixtypen sikre et aktivt lys foran bilen, der ifølge Opel er blandt klassens absolut bedste.
På tekniksiden skal LED-lygter af matrixtypen sikre et aktivt lys foran bilen, der ifølge Opel er blandt klassens absolut bedste.

Trecylindret diesel

Motormæssigt er den største nyhed en trecylindret turbomotor på 1,5 liter, ligesom et nyt ottetrins automatgear gør sin debut.

Indvendigt mødes føreren af et instrumentbord med mulighed for digitalt instrumenthus, en stor integreret trykskærm i midterkonsollen og moderne teknik i form af Opel On Star, adaptiv fartpilot, et hav af sikkerhedssystemer og mulighed for headup-display.

SE OGSÅ: Butler og førstehjælp ombord i Opel

Der er virkelig gjort meget ud af at løfte oplevelsen inde i bilen. Flotte materialer og lækre former løfter Opel op på et nyt niveau.
Der er virkelig gjort meget ud af at løfte oplevelsen inde i bilen. Flotte materialer og lækre former løfter Opel op på et nyt niveau.
På tekniksiden skal LED-lygter af matrixtypen sikre et dynamisk lys, der ifølge Opel er blandt klassens absolut bedste.

En justerbar undervogn kan indstilles mellem høj komfort eller udpræget sportskørsel.