Hvordan kommer jeg tilbage til mit arbejde? Må jeg stadig køre bil? Har jeg fået den rigtige erstatning?
Spørgsmålene er mange hos ofre for en trafikulykke, og dem kan de nu få svar på hos den nyåbnede Ulykkeslinjen.
– Der er mange negative følger af at være involveret i en trafikulykke. Ikke kun fysiske, men også psykiske og økonomiske, og en ulykke efterlader ofte ofrene og deres familier i en kaotisk situation. F.eks. oplever personer, der har været involveret i en ulykke, næsten dobbelt så ofte at blive skilt, forklarer Philip Rendtorff, direktør i foreningen PTU – Livet efter ulykken, der driver Ulykkeslinjen.
Her sidder socialrådgivere klar til at give gratis vejledning om bl.a. genoptræning, sygedagpenge, forsikringssager mv. Ved alvorlige skader kan rådgiverne desuden trække på PTU’s bagland af bl.a. læger, ergoterapeuter, psykologer, fysioterapeuter og advokater.
Ulykkeslinjen træffes på tlf. 36 73 20 00 og er åben hverdage mellem kl. 9-15.
Se indslag fra åbningen af Ulykkeslinjen
Målrettet vejledning
Telefonrådgivningen forventer ca. 2.500 opkald det første år, men behovet kan være meget større.
– Politiet indberetter 3.300 personskader om året, og tager man indberetninger fra skadestuer og sygehuse med, når vi op på 37.000. Desuden er der et stort antal skader, der ikke registreres, så det er svært at vide, hvor stort behovet er. Men blandt fagfolk fornemmer vi en stor interesse, fordi der mangler et tilbud som dette. Der findes anden rådgivning, men vores er den eneste, der udelukkende henvender sig til trafikofre, forklarer Philip Rendtorff.
Offerfonden, der bl.a. finansieres af de 500 kr., som bilister skal betale oveni bøden ved forseelser, der giver klip i kørekortet eller frakendelse af førerretten, har finansieret rådgivningen med 3,15 mio. kr. Midlerne rækker til det første år.
Ulykkeslinjen er et samarbejde mellem Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og PTU – Livet efter ulykken.