Renault skal justere motorer

Renault indkalder omkring 16.000 Captur med dieselmotor, der skal have justeret motorstyringen på grund af for høje udledninger. 700.000 andre bilejere tilbydes frivillig forbedring.

Nyt om biler

Knap 16.000 dieseldrevne Renault Captur skal på værksted for at få justeret motorstyringen, fordi bilerne har alt for store udslip af NOx, oplyser Renault.

Årsagen til tilbagekaldelsen skyldes i følge Renault Danmarks pressetalsmand Søren Hyltoft en fejl i produktionen i perioden juli og til og med 4. september, hvor den blev afsløret ved en intern kontrol. Fejlen har betydet, at bilernes NOx-filter ikke har virket godt nok. At bilerne først kaldes tilbage nu og ikke i september, skyldes i følge Søren Hyltoft en menneskelig fejl.

Tilbagekaldelsen får dog ikke betydning for danske Renault-ejere, da problemet alene relaterer sig til 110 hestes dieseludgaven, som ikke sælges i Danmark.

- Vi snyder ikke, vi overholder normerne, og vi forsøger ikke at bedrage forbrugerne, siger en Renault-talsmand, Thierry Bollore.

700.000 tilbydes opdatering

Ministeren siger ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, at Renault ikke er eneste mærke, hvor bilerne udleder meget mere NOx under praktiske test, end de må, når de typegodkendes i laboratorier.

Den franske bilproducent har også erkendt, at man har en udtalt NOx-problematik med sin 1.6 dCi-motor, hvilket også fremgik af ADACs ECO-test i efteråret. Her tog både Renault Espace og Renault Kadjar sig dårligt ud.

Derfor vil Renault i løbet af i år tilbyde omkring 700.000 biler opdatering af motorstyringen. Planen offentliggøres 30. marts.

Hvor meget det evt. vil sænke NOx-udledningen, ved man ifølge Søren Hyltoft dog ikke, ligesom man ikke ved om eller hvilken betydning, det vil få for bilens ydeevne eller brændstofforbrug. Man vurderer dog ikke, at det vil være tilfældet.

Opdateret 19. januar 14.49