Ford Transit, der er solgt i seks mio. styks siden 1964, er en så solid succes for Ford, at bilkoncernen har valgt at sprede Transit-navnet ud på alle sine varevogne. Og det kan virke forvirrende for udenforstående.
Men den nye bil, der præsenteres nu og er i Danmark til august, hedder kun Transit og er den originale, store varevogn. For at bidrage til forvirringen er ”originalen” delt op i to grupper nu, hvor Transit placerer sig allerøverst i familien, op til 4.700 kg totalvægt.
Den nederste halvdel af den oprindelige Transit hedder nu Transit Custom, og den kom i 2013, hvor den blev kåret til Årets Varebil i både Danmark og Europa.De to mindre hedder Transit Connect og Transit Courier. Sidstnævnte kommer i en ny udgave til august.
Tre længder, to højder
Transit uden tilnavn deler platform med Custom og fås i tre længder kaldet L2, L3 og L4 og i to højder. Den korteste har også kortere akselafstand.
Afhængig af variant har bilen enten for- eller baghjulstræk, og firehjulstræk fås sørme også.
Model for model er lastekapaciteten øget ca. ti procent i forhold til den udgående model. For eksempel er lastevolumen i L2 i den laveste udgave øget fra 10,3 til 11,2 kubikmeter, hvilket akkurat gør det muligt at transportere fire europaller og op til tre meter lange genstande. Største variant rummer 15,1 kubikmeter eller op til fem europaller.
To dieselmotorer
Motorprogrammet er det samme som i Custom, en 2,2 liters TDCi-diesel med enten 125 og 155 hk.Serviceintervallet er stadig to år eller 50.000 km, men tiden til serviceeftersyn er ifølge Ford reduceret. En Transit, der har kørt mere end 150.000 km, er servicetiden reduceret fra 5,4 timer til 4,2 timer. Derudover skulle også værkstedstiden for flere standardreparationer og –udskiftninger være reduceret.
Garantien mod gennemtæring er oppe på 12 år.
Mod kantsten med 60 km/t.
Ford har i udviklingen udsat Transit for ekstreme belastninger, hvoraf en bemærkelsesværdig test er at sende bilen direkte ind i en 15 centimeter høj kantsten med 60 km/t.
Endelig er varevognen opgraderet med komfort- og elektronikudstyr fra personbilsflåden. Det gælder Fords Sync-kommunikationssystem med Applink, der gør det muligt at styre mobilens applikationer via stemmestyring. Sync indeholder også automatisk nødopkald.
Transit fås også med 230 volt strømudtag.
Aktiv fartpilot og kamera mod trailer
Derudover kan vælges aktiv fartpilot, som tilpasser farten til forankørende, lane keeping alert og driver alert, som advarer, hvis føreren bliver døsig eller uopmærksom. Transit fås også med et kamera, der holder øje med traileren, kurvelys og dæktryksovervågning.
Den nye Transit produceres i Tyrkiet.