Mens det mildest talt ser noget sløjt ud for salget af elbiler i øjeblikket, er direktør i Better Place Danmark, Johnny Hansen, meget optimistisk om fremtiden for selskabet.
På et møde i dag med bl.a. FDMs Motor kunne direktøren afsløre nyheden om, at Better Place netop har skrevet kontrakt med en større børsnoteret bilproducent, som vil udvikle en elbil med udskifteligt batteri. Ifølge Johnny Hansen vil det tage minimum halvandet til to år at udvikle bilen, som dermed formentlig kan være klar til salg i 2015.
Motor erfarer, at det er meningen, at den nye elbil skal kunne benytte de skiftestationer, som selskabet netop er ved at opføre over hele landet. Det er også klart, at målet er, at der er tale om en mindre elbil, der prismæssigt skal kunne konkurrere med de meget billige biler, danske bilkøbere i øjeblikket køber i stor stil.

Femte station indvies nu
Kort efter mødet med Motor skulle Johnny Hansen til Nyborg for at indvie selskabets femte batteriskiftestation. Hermed er der åbne stationer i Gladsaxe, Køge, Slagelse, Nyborg og Vejle.
Inden årets udgang vil yderligere 12 stationer komme til, og dermed er nettet oppe på de 17 stationer, der indtil videre er planlagt.
Med indvielsen af stationen i Nyborg er det nu praktisk muligt at køre fra København til Aarhus i elbil med tre batteriskift undervejs. Et batteriskift tager lidt over fem minutter, og bilernes indbyggede navigationsanlæg beregner selv ruten og tidspunktet for næste batteriskift.
Langsom start
Hidtil er det gået noget langsommere for Better Place, end alle havde ventet, da projektet blev lanceret i 2008. I øjeblikket har Better Place således kun 261 medlemmer, og heraf er de knap 200 biler en Renault Fluence, som i øjeblikket er eneste bil med udskifteligt batteri. De øvrige medlemmer benytter andre elbiler med fast batteri, der oplades på traditionel vis.

Hurtig levering
Et af problemerne for Better Place har været at få løst opgaven med at få en ladestander sat op ved købernes bopæl.
Samarbejdet med installatører, elselskaber og Better Place har været trægt, og det har derfor taget op mod seks uger, før bilen kunne leveres, og det har kunderne ikke altid gidet vente på.
Nu er den del af processen sat i system, og en ladestander kan nu sættes op fem til seks dage efter, at bilen er købt.
Sælges af Renault

Billigste Renault Fluence koster 210.580 kroner uden batteri, og så koster billigste abonnement med op til 10.000 km kørsel pr. år 1.500 kroner pr. måned.
Dertil skal lægges en oprettelse på 10.000 kroner, som er en engangsudgift, og som dækker opsætning af en ladestander.