Det er kombineret Danmarks klart mest solgte bilmodel gennem adskillige år, men i Sverige får trillingerne Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1 nu det røde mærke og en ”undgå køb"-advarsel.
Den nyeste svenske analyse af virkelige trafikulykker bygger på i alt 115.000 bil-mod-bil sammenstød med samlet 31.500 tilskadekomne. Ulykkerne er sket mellem 1995 og 2010.
Det er det store forsikringsselskab Folksam, der står bag analysen ”Hvor sikker er bilen”, og selskabets forskningsafdeling inddeler bilerne i ”mindst 30 procent mere sikre end gennemsnitsbilen”, ”mindst 20 procent mere sikre”, ”som gennemsnittet” og ”dårligere end gennemsnittet”. Det sker ud fra arten og omfanget af de skader, de ombordværende får.
25 procent værre
Detaljer offentliggøres normalt ikke, men den ansvarlige for undersøgelsen, forskningschef Anders Kullgren, oplyser til Motor, at Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1 er 25 procent mindre sikre end middelbilen. Den gamle Ford Ka ligger på samme niveau, mens meget gamle biler som Citroën AX og Renault 5 til sammenligning er flere hundrede procent dårligere.
Vurderingen baserer sig på mødet med en svensk gennemsnitsbil, der er tungere end en dansk.
- I Danmark ville de nok klare sig lidt bedre i en tilsvarende undersøgelse, men resultatet vil ikke være dramatisk anderledes, sige Anders Kullgren.
366 ulykker undersøgt
366 alvorlige ulykker med de tre mikrobiler indgår i undersøgelsen, så materialet er meget solidt. Som minimum kræves 50-100 ulykker med en bestemt model.
Trillingerne fik i 2005 fire stjerner af Euro NCAP efter den daværende karakterskala. I Euro NCAPs test kan man stort set ikke sammenligne stjerner på tværs af bilstørrelser, da laboratorietesten ikke tager højde for vægt.
Lav vægt ofte en ulempe
En tungere bil har alt andet lige en bedre chance i virkelige bil-mod-bil-ulykker, og det er den lave vægt, der er en stor del af forklaringen på trillingernes dårlige resultat i den svenske undersøgelse.
Det betyder ikke nødvendigvis, at de populære mikrobiler er de dårligste i deres klasse. Men ingen andre nye modeller i mikroklassen er solgt og kørt galt i så store antal i Sverige, at de kan optræde i statistikken.
Den gamle Ford Ka er lige så dårlig og den gamle Renault Twingo betydeligt mere dårlig.
Gamle biler er farlige biler
Andre, nyere biler (solgt efter 2000) med så dårlig sikkerhed, at de frarådes:
Fiat Punto 1999-2004, Peugeot 206 1998-2005, Renault Clio 1998-2006, Renault Twingo 1994-2002, Skoda Felicia 1995-2001, Suzuki Swift 1989-2001, VW Polo 1995-2001, Ford Escort 1991-2001, Hyundai Elantra 1996-2003, Peugeot 306 1993-2001, Renault Mégane 1996-2003, Hyundai Santa Fé 2000-2005 og Jeep Grand Cherokee 1993-2000.
Avensis og Volvo bedst, ros til Ford Fiesta
Vinderne i den nyeste Folksam-undersøgelse er Toyota Avensis 2003-08 og Volvo V70, S60 og S80 af årgang 1998-2006. De blev tæt fulgt af Renault Laguna 1994-2001 og Honda Accord 1994-98. Samtlige har mindt 30 procent højre sikkerhed en gennemsnitsbilen.
Forskningschef Anders Kullgren fremhæver også Ford Fiesta af årgang 2002-2008 som en meget sikker bil. Trods sin størrelse er den mindst 20 procent mere sikker end middelbilen.
Kombinerer Euro NCAP og Folksam
Folksam har på sin hjemmeside en komplet liste over 473 bilmodeller og giver dem karakter. Listen baserer sig ikke kun på selskabets egne undersøgelser, men kombinerer ulykkesanalyserne, Euro NCAP-resultater og vurdering af piskesmældsbeskyttelse og udbredelsen af anti-udskridningssystemet ESC.
Det fører til en anbefaling ”mest sikre valg”. Hvis Folksam ikke selv har ulykker nok til at bedømme en bil, kræves der for en lille bil fem Euro NCAP-stjerner og point for piskesmæld og ESC, mens en større bil skal have minimum fire NCAP-stjerner.
Forsikringsselskabet har lavet en brochure med resultaterne, der kan læses her.
Analysen angiver skadesrisikoen i hver model, når ulykken sker. Hvor ofte en bilmodel forulykker eller førernes kørestil påvirker ikke resultatet. Det siger omvendt heller ikke noget om, hvor god en bestemt bil er til at undgå at komme i uføre, f.eks. i kraft af aktivt sikkerhedsudstyr.