Er tredje gang lykkens gang for den danske bildesigner Henrik Fisker?
Siden han forlod Aston Martin har han skabt to eksklusive bilfirmaer, der har båret hans navn. Begge er kuldsejlet. Nu kaster han sig ud i et nyt projekt under firmanavnet VLF og med en superbil kaldet Force 1.Håndbyggede biler og opladningshybrider
Fisker begyndte som selvstændig i Californien med Fisker Coachbuild, som ville opgradere sportslige BMW- og Mercedes-modeller i ydelse og især design og kabinekvalitet. Målet var at bygge 150 af hver, men det blev kun til 15 Tramonto og to Latigo CS.
Mere format var der over Fisker Automotive, som nåede at bygge knap 2.500 styks af opladningshybriden Fisker Karma.
Force 1 på Dodge Viper-basis
Fiskers nyeste projekt minder meget om hans første. Firmaet VLF vil tilbyde en supersportsvogn kaldet Force 1 baseret på Dodge Viper.Karrosseriet er ændret markant og bygget i kulfiber, V10-motoren er peppet op til 745 hk, og kabinen er opgraderet med de fineste materialer.
Denne gang skal der kun bygges 50 styks – til en pris på 1,9 mio. eksklusive moms og eventuelle afgifter.
Produktionen begynder til april i nærheden af Detroit, og de første kundebiler vil blive leveret i tredje kvartal, oplyste firmaet på dets pressekonference på Detroit-udstillingen.
VL Automotive + Fisker = VLF Automotive
Firmaet VLF har som sådan været i gang et stykke tid under navnet VL – opkaldet efter de to stiftere og direktører, Gilbert Villarreal med en blandet baggrund fra flåden, Boeing og bilbranchen og bilguruen over dem alle, Bob Lutz. Men for nylig trådte Henrik Fisker ind i firmaet, som pr. 8. januar føjede et ’F’ til firmanavnet.
VLF har dermed to biler i programmet, idet VL Automotive blev grundlagt for at ombygge netop Henrik Fiskers Karma fra hybrid til at have en potent Corvette V8-motor og blive solgt som VL Destino.