Volvo er nu klar til at fremvise den færdige udgave af sin V60 Plug-in Hybrid, der fra næste år formentlig bliver verdens første diesel-opladningshybrid.
Den tunge betegnelse dækker over, at Volvoen kan drives frem af en 70 hestes elmotor ved baghjulene, og når de 12 kWh energi er opbrugt efter ca. 50 kms kørsel, træder en 215 hestes dieselmotor til.Strømmen til elmotoren og til batterierne skaffes ved at sætte bilen i en stikkontakt. En fuld opladning fra et almindeligt stik vil tage ca. fire timer. Volvo planlægger ikke hurtigladning til denne type bil, der altid har backup i form af dieselmotoren.
Hidtil har Volvo kørt forsøg med tekniken i en V70, men som Motor skrev ved prøvekørslen af prototypen for halvandet år siden, så bliver det V60, der kommer til at lægge karrosseri til produktionsudgaven. Der er ikke frigivet billeder af V60 Plug-in Hybrid.
52,6 km pr. liter
Volvo oplyser nu for første gang, hvor langt bilen vil køre på literen. Det officielle tal ved halv kørsel på kraftværksstrøm og halv kørsel på diesel er 52,6 km pr. liter. CO2-tallet er 50 gram pr. km. Det vil sige, at bilen ved konstant brug af den 215 hestes dieselmotor kører omkring 26 km pr. liter,
Volvo V60 Plug-in får verdenspremiere på biludstillingen i Genève i marts, og går i serieproduktion fra 2012. Men bilen bliver dyr. Kombinationen af elmotor, et dyrt batteri og en dieselmotor med rensesystemer samt små styktal vil gøre de første årgange særdeles kostbare.
Med det nuværende danske afgiftssystem, bliver bilen ubetalelig i Danmark, formentlig omkring en million kr.