
Mazdas første hybrid har verdenspremiere på det hjemlige Tokyo Motorshow, hvor modellen kaldes Axela.
Kun til Japan?
Mazda siger, at den nye variant kun er til Japan. Det er den officielle holdning, men det lader til, at det overvejes, om hybridmodellen senere skal sælges på oversøiske markeder, herunder Europa.

Toyota Prius-teknik
Alle tre tal er eksakt de samme som hos Toyota Prius, der ifølge Motors oplysninger er donor af hybridteknikken, elmotoren og batteriet, som er af nikkelmetalhydrid-typen.
Netop den indkøbte teknik kan måske betyde, at Toyota har sat betingelser for, om eller hvornår hybriden må sælges uden for Japan.
Hvad det bliver til en benzinøkonomi er ikke til at sige, da hybrid-modellen af gode grunde kun findes med japanske specifikationer. Her er benzinøkonomien opgivet til 30,8 km pr. liter, hvor benzinmodellen med 155 hk har et tal på 19,0 km pr. liter. Hybridteknikken ser altså ud til at give en betydelig forbedring.
Kan køre på naturgas

Bilen har både en 75 liters højtrykstank til den komprimerede naturgas og en 51 liters benzintank, så den vil kunne klare sig fint på ture langt væk fra naturgas-tankstationer.
Det er en let modificeret udgave af Mazda 2,0-liters Skyactiv benzinmotor, der benyttes. Mazda siger, at fordi denne motor har et meget højt kompressionsforhold, har det været let at tilpasse motoren til gasdrift.