Mazda stiger på hybrid-vognen

Mazda 3 kommer i en el-benzin-hybrid-version med Toyota-teknik. Hybriden er i første omgang kun til Japan, men den kommer formentlig til Europa senere. Også en naturgas-version vises.

Mazda 3 findes nu også som hybrid.
Nyt om biler

HEV-betegnelsen på bagklappen betyder "Hybrid Electric Vehicle".
HEV-betegnelsen på bagklappen betyder "Hybrid Electric Vehicle".
Så har Mazda også en hybridmodel. Med premiere på årets Tokyo Motorshow springer den nye Mazda 3 ud som el-benzin-hybrid under navnet Skyactiv-Hybrid.

Mazdas første hybrid har verdenspremiere på det hjemlige Tokyo Motorshow, hvor modellen kaldes Axela.

Kun til Japan?

Mazda siger, at den nye variant kun er til Japan. Det er den officielle holdning, men det lader til, at det overvejes, om hybridmodellen senere skal sælges på oversøiske markeder, herunder Europa.

Drivkraften i hybrid-udgaven er Mazdas 2,0-liters benzinmotor, der er droslet helt ned til 99 hestekræfter. Samme motor fås med op til 165 hk.
Drivkraften i hybrid-udgaven er Mazdas 2,0-liters benzinmotor, der er droslet helt ned til 99 hestekræfter. Samme motor fås med op til 165 hk.
Bilens energikilde er Mazdas kendte 2,0-liters Skyactiv benzinmotor, der her yder beskedne 99 hestekræfter. Elmotoren er derimod relativ kraftig med en ydelse på 60 kW (82 hk). Når de to motorer arbejder sammen, er resultatet af 2+2 ikke lig med 4, idet den samlede ydelse er 136 hestekræfter.

Toyota Prius-teknik

Alle tre tal er eksakt de samme som hos Toyota Prius, der ifølge Motors oplysninger er donor af hybridteknikken, elmotoren og batteriet, som er af nikkelmetalhydrid-typen.

Netop den indkøbte teknik kan måske betyde, at Toyota har sat betingelser for, om eller hvornår hybriden må sælges uden for Japan.

Hvad det bliver til en benzinøkonomi er ikke til at sige, da hybrid-modellen af gode grunde kun findes med japanske specifikationer. Her er benzinøkonomien opgivet til 30,8 km pr. liter, hvor benzinmodellen med 155 hk har et tal på 19,0 km pr. liter. Hybridteknikken ser altså ud til at give en betydelig forbedring.

Kan køre på naturgas

Mazda gør klar til at lancere en naturgas-version af 3. Udstillingsbilen her kaldes et koncept, så det er uvist, hvornår den går i produktion.
Mazda gør klar til at lancere en naturgas-version af 3. Udstillingsbilen her kaldes et koncept, så det er uvist, hvornår den går i produktion.
Samtidig med premieren på 3 Skyactiv-Hybrid præsenterer Mazda en naturgasversion af bilen. Skyactiv-CNG betegnes endnu som et koncept, men gas-versionen står helt færdigudviklet.

Bilen har både en 75 liters højtrykstank til den komprimerede naturgas og en 51 liters benzintank, så den vil kunne klare sig fint på ture langt væk fra naturgas-tankstationer.

Det er en let modificeret udgave af Mazda 2,0-liters Skyactiv benzinmotor, der benyttes. Mazda siger, at fordi denne motor har et meget højt kompressionsforhold, har det været let at tilpasse motoren til gasdrift.