Kloge skilte er klogt for trafikken. De giver bedre fremkommelighed, bedre sikkerhed og mindsker miljøbelastningen.
Det mener FDM, og det gør Transportministeriet også, og ministeriet bruger nu penge på at sætte intelligente trafikskilte op på to hårdt belastede motorveje: Helsingørmotorvejen og Nordjyske Motorvej ved Limfjordstunnelen.Begge steder vil dynamiske skilte senere i år justere fartgrænserne efter forholdene, fortælle om køretider og advare om særlige forhold.
Trafikken vil flyde bedre
Den dynamiske fartregulering kan i sig selv mindske trafikpropper, fordi en jævn hastighed får trafikken til at glide bedre. Og forstoppelse det er der ofte de to steder.
"Når vi kan give information om rejsetid, regulere hastigheden og advare om kø, opnår vi, at trafikken flyder bedre og mere sikkert. Ydermere vil bilisterne få en bedre oplevelse af rejsen," siger Lene Mårtensson, leder af ITS-afdelingen i Vejdirektoratet.
ITS står for Intelligente Transport Systemer, og dynamiske trafikskilte er en vigtig del af ITS.
Gitterbroer ved Helsingørmotorvejen
I de kommende måneder bliver bilisterne på Helsingørmotorvejen vidne til, at et større antal tavlemaster og store gitterbroer sættes op langs vejen.
Den nye trafikinformation sættes op på strækningen mellem Lyngby i syd og Kokkedal i nord. De elektroniske tavler er samtidig en forberedelse til den udvidelse af motorvejen, som skal finde sted fra 2013 til 2016.
Udvidelsen fra fire til seks spor vil ske på den midterste del af strækningen, dvs. mellem Gl. Holte og Hørsholm Syd. Derfor kommer der her en særlig gitterbro på tværs af hele motorvejen inkl. de to kommende spor.Derved kan skiltene flyttes frem og tilbage i bredden i takt med, at vejarbejdet flytter rundt på vognbanerne. Flytningen kan dermed ske uden at forstyrre trafikken.
ITS-systemet på Helsingørmotorvejen ventes i fuld drift til november.
Aalborgs system udvides og gøres mere avanceret
Ved Aalborg vil pendlere og andre trafikanter allerede kort efter sommerferien få en hjælpende hånd til at komme nemmere og mere sikkert igennem den daglige trængsel. Opsætningen begynder her i marts.
Strækningen ved Limfjordstunnelen var et af de første steder i Danmark, der fik intelligent trafikstyring, men nu kommer der en mere avanceret og omfattende version.Aalborg-systemet måler trafikken 44 steder ved hjælp af spoler i vejbanen, og informationerne sendes videre til 12 variable informationstavler, 70 variable hastighedstavler og 7 køtavler,
Med de nye tavler håber Vejdirektoratet både at få færre uheld, og at bilisterne holder mindre i kø i myldretiden.
Hver dag kører 56.000 bilister gennem den sekssporede Limfjordstunnel, hvilket gør den til en af de mest trafikerede strækninger i Jylland.
Trafikken kompliceres af de mange til- og frakørsler på et lille område og skarpe kurver.