Japanerne genfinder bilglæden

Mere køreglæde og mindre fornuft er det primære budskab fra Japans førende bilproducenter, som dominerer årets biludstilling i Japan.

Toyota Fun Wii er en ren konceptbil, men overfladen af bilen er interessant, idet den virker som en stor skærm.
Nyt om biler

Fun to drive, again. Dette er Toyotas slogan for i år. Fabrikken tænker mest på sportsvognen GT86, men også de nyeste udgaver af hybridbilerne er med i planen.
Fun to drive, again. Dette er Toyotas slogan for i år. Fabrikken tænker mest på sportsvognen GT86, men også de nyeste udgaver af hybridbilerne er med i planen.
Efter år med fokus på sikkerhed, komfort og miljø, er det tid til at sætte køreglæden i højsædet. Det er essensen fra Tokyo Motorshow, som åbner lørdag.

Hos Toyota, som sidder på mellem 40 og 50 procent af det japanske marked, taler man ligefrem om at bilen er genfødt, og at det igen skal være sjovt at køre bil.

Tvillinge-sportsvogne

Her er det særligt sportsvognen GT86, som fabrikken har udviklet sammen med Subaru, der skal understrege det glade budskab.

Honda AC-X viser lidt af det vi kan vente fra en ny Accord om et par år. Den kommer også som opladningshybrid, så den kan lades op om natten og køre på ren el. Når batteriet er tømt, starter den indbyggede elmotor.
Honda AC-X viser lidt af det vi kan vente fra en ny Accord om et par år. Den kommer også som opladningshybrid, så den kan lades op om natten og køre på ren el. Når batteriet er tømt, starter den indbyggede elmotor.
Subarus udgave hedder BRZ, og er teknisk set helt identisk med GT86.

Hos en tredje stor producent, Honda, er budskabet i tråd med Toyotas. Her er det en åben elektrisk sportsvogn, der under navnet EV-ster skal forbinde det moderne begreb EV (electric vehicle = elbil) med roadster, som er den klassiske betegnelse for en køreglad, åben bil til to personer.

Miljøet er også i fokus

Selv om der altså lægges vægt på det sjove ved at køre bil, er der også tid til at fremhæve, at biler skal være miljøvenlige.

Toyota brugte således pressedagen til at annoncere, at salget af opladningshybrid-udgaven af Prius er begyndt i Japan. Bilen skal sælges i hele verden i en og samme form, og den ventes til Danmark til sommer.

Mazda viste denne Takeri Concept, som betegnes som en forløber fro den nye Mazda 6, som vi venter i 2013. Linjerne er flotte, men en del af designelementerne er typiske for en prototype. Forvent at kromdetaljer, fælge og sidespejle ændres. Forlygterne ventes dog at være tæt på den endelige version.
Mazda viste denne Takeri Concept, som betegnes som en forløber fro den nye Mazda 6, som vi venter i 2013. Linjerne er flotte, men en del af designelementerne er typiske for en prototype. Forvent at kromdetaljer, fælge og sidespejle ændres. Forlygterne ventes dog at være tæt på den endelige version.

Den kan lades op fra en stikkontakt om natten, og kan køre de første 25 km på ren strøm. Skal man køre længere, starter den indbyggede 1.8-liters benzinmotor, som er magen til den i den almindelige Prius.

Den næste Honda Accord

Honda er også på vej med en lignende bil, men den ligger et par år ude i fremtiden. Prototypen blev vist under navnet AC-X (Advanced Community X-perience) og er samtidig forløberen til en ny Accord.

Toyota viste desuden den endelige udgave af en syvpersoners version af Prius, der også kommer til Danmark til sommer. Den kan køre 23,3 km pr. liter benzin.

Suzuki har tydeligvis fokus på det asiatiske marked med denne Regina, der hverken kører på el eller er en hybrid. Lav vægt og en ny motor tillader alligevel over 33 km pr. liter. En del mere tiltrækkende end designet.
Suzuki har tydeligvis fokus på det asiatiske marked med denne Regina, der hverken kører på el eller er en hybrid. Lav vægt og en ny motor tillader alligevel over 33 km pr. liter. En del mere tiltrækkende end designet.
Toyota er også klar med sin første brintbil, hvor al teknikken var reduceret så meget, at det hele kan være i en mellemklassebil som f.eks. Toyota Avensis.

Tidligere var brintbiler kæmpestore, men nu er teknikken forfinet, og vi kan vente de første serieproducerede biler i 2015, som bliver det år, hvor en lang række bilproducenter har givet hinanden håndslag på at introducere den nye teknik.
 

Få nyheder


I gamle dage var Tokyo omdrejningspunktet for bilfabrikker fra hele verden, da udviklingen i høj grad lå i Japan. Den tid er forbi, og de tre store amerikanere var derfor ikke til stede, ligesom flere europæiske producenter på forhånd havde meldt afbud.