Helsingørmotorvejen er blevet klogere

De 80.000 daglige bilister på Helsingørmotorvejen får nu advarsler om uheld og kø, informeres om køretider samt kan nyde godt af variable fartgrænser. Men skiltene er også et varsel om et stort vejarbejde næste år.

Trafik

Nu er der kommet lys i de store elektroniske tavler, som sidste år blev sat op langs Helsingørmotorvejen, og fra mandag 9. januar ventes det såkaldte ITS-system at være i normal drift.

Fartgrænsen på dele af Helsingørmotorvejen kan nu reguleres efter trafikken. Som regel vil fartgrænsen fortsat være 110 km/t. - indtil vejarbejdet begynder på denne del af vejen i 2013.
Fartgrænsen på dele af Helsingørmotorvejen kan nu reguleres efter trafikken. Som regel vil fartgrænsen fortsat være 110 km/t. - indtil vejarbejdet begynder på denne del af vejen i 2013.
Hermed kan trafikanterne her få samme typer af dynamisk information, som længe har været til gængelig på den tilstødende Motorring 3 og andre danske motorveje.

De elektroniske tavler er sat op mellem motorvejskryds Kgs. Lyngby i syd og frakørsel 7 Kokkedal i nord.

Klar til vejarbejde næste år

En væsentlig grund, til at der er kommet dynamiske tavler på denne del af Helsingørmotorvejen, er, at et stort vejarbejde går i gang i 2013.

Den midterste del af strækningen mellem <13> Gl. Holte og <10> Hørsholm S - skal udvides fra fire til seks spor. Udbygningen går for alvor i gang i foråret 2013.

Som regel 110 km/t.

Fartgrænsen vil som udgangspunkt uændret være 110 km/t., så længe der ikke er vejarbejde.

Når der er meget tæt trafik, f.eks. i morgenmyldretiden, sker uheld eller der opstår andre problemer, vil den lovmæssige fartgrænse blive sænket. En lavere fartgrænse kan paradoksalt nok få trafikken til at glide hurtigere, når der er meget tæt trafik. Desuden kan det være med til at forebygge sammenstød.