SE OGSÅ: Grønnere motorer i opfrisket BMW 3-serie
Til gengæld har Audi brugt tiden til at få sin mellemklassemodel helt i front, når det gælder teknologi. Næsten alle de assistentsystemer, der er lanceret i den nye Q7, bliver også en mulighed her.
Desuden er både sedan og stationcar klar med det samme.
Lidt større
Den nye A4 vokser moderat. Længden er øget 2,5 cm til 4,73 m, akselafstanden med 1,2 cm og bredden med 1,6 cm. Knæpladsen ved bagsædet er øget 2,3 cm. Bagagerummet øges også, fra 480 til 505 liter i sedanen. Det er lidt mere end både C-klasse og 3-serie.
Samtidig har det været muligt – som det er almindeligt i disse tider – at skære pænt ned på vægten. ”Op til” 125 kg har modellen tabt sig ved generationsskiftet.
25 pct. længere på literen
En meget vigtig del af udviklingen har drejet sig om at sænke brændstofforbruget. Op til ca. 25 procent længere på literen kører de nye versioner. En særdeles lav vindmodstand, 0,23, giver sit bidrag. Det gør motorerne også.
En 2.0 TDI Ultra-version med 150 hk klarer i sedanen 27,0 km pr. liter (95 g CO2/km). Som stationcar er tallet 99 gram og i omegnen af 26 km pr. liter. 2.0 TFSI (benzin) Ultra med 190 hk udleder 109 g/km og kører dermed 20,8 km pr. liter, hvilket faktisk er lidt bedre end grundmodellen 1.4 TSFI.Ved lanceringen findes (i Tyskland) tre benzin- og fire dieselmotorer at vælge imellem. Benzinmotorerne findes med 150, 190 og 252 hk, mens dieslerne fås med enten 150, 190, 218 og 272 hk. Lidt senere følger bl.a. en diesel mere med blot 122 hk.
Ad Blue nødvendigt
Dieselmodellerne bruger tilsætningsstoffet Ad Blue for at klare miljøkravene, og kunderne kan vælge, om de vil have en lille (12 liter) eller stor (24 liter) tank. Jo større tank, jo længere går der, mellem der skal tankes Ad Blue.
Audi nævner intet om elversion, hybrid eller opladningshybrid, men det kan tages for givet, at der kommer en eller anden form for elektrificering i A4-programmet. Mest sandsynligt en opladningshybrid, som kunne dukke op på Frankfurt-udstillingen til september.
Det tekniske fundament har ikke meget med f.eks. VW Passat at gøre, idet A4 baserer sig på Audis nye MQL-platform.
Låner hos Q7
Når det gælder teknologi i form af komfort- og sikkerhedsudstyr lægger A4 sig tæt op ad især den nye Q7, som byder på særdeles mange assistentsystemer. A4 kan også fås med det store, fuldt digitale instrumenthus, som TT var først med.Den officielle premiere finder sted på Frankfurt-udstillingen, og salget i Danmark er planlagt til at begynde til november.
SE OGSÅ: Audi Q7 - kløgtig og slank