FDM ser positivt på forslag om ændring af kørekortsregler

I øjeblikket debatteres det, hvorvidt 17årige skal have lov til at tage kørekort, hvis de kører med en erfaren ledsagelse det første år. FDM er positive over for forslaget, men mener ikke, at det kun er de tyske erfaringer, man bør kigge på.

Kørekortsregler
Bilist

Langt størstedelen af de fejl, der fører til trafikulykker, begås af førerne og her er de yngste bilister stadig overrepræsenteret i uheldsstatistikken. Selvom den danske kørekortuddannelse er omfattende og grundig, er der alligevel god grund til at se på hvad der sker i udlandet for at forbedre de trafikale vilkår herhjemme.

I en lang række lande, er der de seneste år blevet indført det der kaldes et gradueret kørekort, altså en ordning, hvor den fulde og fri ret til at køre bil, først opnås efter en periode. Til gengæld får de unge typisk lov til at begynde kørslen tidligere f.eks. når de er 16-17 år, men skal gennemføre en periode med øvelseskørsel sammen med en erfaren bilist, ligesom de skal køre under skærpede lovkrav. 

Højere trafiksikkerhed

Ordningerne variere fra land til land, men overordnet set kan siges, at det har haft en mærkbar positiv effekt på trafiksikkerheden for de unge – i nogle lande er antallet af eneulykker med helt unge bilister halveret.

I eksempelvis Tyskland, er det et krav, at den nye bilist efter bestået teori og køreprøve skal have en erfaren person i passagersædet det første år i trafikken, før de får lov af køre på egen hånd. I eksempelvis Østrig er der et trefaset forløb, hvor der også arbejdes med de unges risikovurdering og med mere avanceret køreteknisk undervisning.

Kodeordet er rutine

Det er ikke så meget det med at håndtere bilen, der er problemet – det er derimod evnen til at vurdere, forudse og reagere hensigtsmæssigt i farlige trafiksituationer. Det er en evne, der skal opnås ved erfaring, og her er de relativt få timer med kørelæreren tilsyneladende ikke nok for alle. Ved at give den nye bilist mulighed for at opnå yderligere rutine sammen med en erfaren bilist før de må køre alene, og med vennerne, opnås en lang mere sikker kørsel.

FDM finder det positivt, at der politisk er interesse for at ændre de danske regler. Vi vil henvise til Færdselssikkerhedskommissionens anbefalinger om at påbegynde en proces frem mod nye danske regler og vi vil opfordre til ikke bare at se på de tyske erfaringer, men også de østrigske erfaringer – hvor der aktivt arbejdes med de unges holdninger i trafikken.