Det lyder som science fiction, men til sommer kan det købes til en Volvo S60: et system, der holder øje med alle fodgængere og cyklister og fuldautomatisk bremser bilen, hvis føreren bliver distraheret.
Dermed indføres for første gang en sikkerhedsteknologi, der aktivt skal beskytte bløde trafikanter og ikke kun de ombordværende i bilen.
Motor har prøvet den nye teknologi, der demonstrerer sin imponerende reaktionsevne mod opstillede dukker. Med op til 25 km i timen når systemet at bremse bilen fuldstændig foran dukken.
Inden da har Volvo’en hylet og skreget om den nært forestående fare, men selv om føreren ikke når at reagere, gør bilen.
Systemet med det kluntede navn "Collision Warning with Full Auto Brake og Pedestrian Detection” virker også ved højere hastigheder. Kører man f.eks. 50 km/t, vil automatikken bremse bilen ned til 25 km/t, inden fodgængeren eller cyklisten rammes.
25 km/t mindre redder liv
Og den reduktion har stor betydning.
- Når farten ved påkørslen sænkes fra 50 til 25 km/t, kan vi reducere kollisionskræften med omkring 75 procent og risikoen for at blive dræbt med op til 85 procent, forklarer sikkerhedsekspert hos Volvo, Thomas Broberg.
I Danmark er 14 procent af alle trafikdræbte fodgængere, og 58 mistede livet i 2008. Det skete blandt 545 politirapporterede uheld, hvoraf personbiler var indblandet i de 372 af dem.
Radar og kamera
Fodgængerbremsen virker ved, at både en radar og et kamera holder øje med trafikken. Radaren måler afstand, hastighed og kurs for de bløde trafikanter, mens kameraet sammen med raffineret software afgør, om der er tale om et menneske. Diverse mindre genstande og dyr sorteres fra.
Kamera og radar skal være enige, før bilen hugger bremsen i, og den type dobbelt sikring er vigtig og inspireret af fly- og rumfartsteknologi. Volvo Cars har da også ansat ingeniører fra bl.a. den svenske flyproducent, Saab AB.
Personen skal være inden for synsvidde i 0,4 sekund, før computerne kan nå en sikker identifikation.
Systemet kan ikke klare alt, for det ser grundlæggende kun det samme som føreren, og virker i øvrigt ikke i mørke. Til gengæld holder det øje med mange personer på én gang.
- En dygtig fører, der hele tiden er meget opmærksom, kan se og bremse mindst lige så godt som systemet, men i praksis bliver vi ofte distraheret, især i bytrafik, siger Thomas Broberg.
Dyrt i Danmark
Fodgængerbremsen bliver en overbygning på Volvos nuværende Collision Warning with Auto Brake, der samtidig opgraderes fra at bremse med halv til fuld kraft.
Antikollisionssystemet reagerer ikke kun på fodgængere, men også på større faste genstande og andre biler, der kører i samme retning som en selv.
Det nuværende system koster inkl. andre sikkerhedsfunktioner 43.000 kr. (hvoraf to tredjedele er afgifter), og indtil videre findes det kun i fem danske biler.