Det er det dyreste og mest komplicerede anlægsprojekt, som Københavns Kommune har gennemført, men anlæggelsen af Nordhavnsvej og den tilhørende tunnel skrider fremad som planlagt. Godt og vel.
Projektchef Anne Kongsfelt forventer nu, at den vigtige vej kan åbne i august næste år i stedet for december samme år. Byggeriet af den godt 600 meter lange, firesporede vejtunnel er pænt foran tidsplanen.Det mest følsomme nu er, om tilslutningen til Helsingørmotorvejen kan nå at blive færdig til august næste år, men det er altså forventningen nu.
Vejarbejde på Helsingørmotorvejen til sommer
Byggeriet af den ”flyover”, som skal føre bilister fra Helsingørmotorvejen i indadgående retning over på Nordhavnsvej, gik først i gang lige efter årsskiftet. Nu er anlægget så langt, at den parallelle Lyngbyvej nu begynder at blive lukket i perioder. Selve Helsingørmotorvejen bliver først påvirket til juli.
Nordhavnsvej forbinder Helsingørmotorvejen med Nordhavnen og store dele af Københavns City og bliver en del af Ring 2. Det ventes, at vejen vil aflaste mindre veje på ydre Østerbro og den sydlige del af Gentofte Kommune for 15.000 biler i døgnet.Megen lastbiltrafik
Vejen vil også give den tunge containertrafik fra Købehavns Frihavn bedre forbindelse til motorvejsnettet. Vejen er også nødvendig for at sikre god forbindelse til den nye Nordhavn, som er en hastigt ekspanderende bydel, der også får sin egen metrolinje.
Anlægget af Nordhavnsvej er kompliceret, da den løber mellem tre S-togslinjer, hvoraf den skal føres under de to samt under Kystbanen. Desuden løber tunnelen klos op ad en S-togstunnel, vejen skal føres over Helsingørmotorvejen og tilsluttes denne, og endelig går noget af vejen gennem tæt bebygget område. Nogle steder er tunnelen gravet ganske få meter fra boligblokke.
Den 1,6 km lange vej har et budget på 2,3 mia. kr.