Biler med indbygget livsglæde

Bilglæden er virkelig tilbage på dette års Genève-udstilling efter mange års voldsom fokusering på grønne biler. Nu er det som om, det grønne er blevet til en naturlig, baggrundsfarve, som bare skal være i orden, men ikke skal skygge for det mere sjove.

Bilteknisk redaktør Søren W. Ramussen
Nyt om biler

Af Søren W. Rasmussen,
bilteknisk redaktør, Motor

Jeg blev rigtig glad, da jeg gik rundt på Genève-udstillingen i år. Ikke at jeg ikke normalt plejer at være glad for at se på biler. Men i år var det på en anden og mere hjertelig måde.

Det var som om, livsglæden for alvor er vendt tilbage til bilmarkedet efter år med krise og krav om grønne biler. I de foregående år stod elbilerne og andre ’grønne’ biler nærmest i kø, og man kunne dårligt komme frem for plancher med budskaber om, at nu var CO2-udslippet reduceret så og så meget.

Det blev mildest talt ret ensformigt og overskyggede til tider det sjove ved bilerne – det som ellers får os bilentusiaster til at stoppe op, fordi vi simpelthen skal have det hele med.

Årets biludstilling i Geneve er i mine øjne netop en af dem, hvor der plads til at vise biler med indbygget livsglæde.

Hvem kan gå forbi en åben VW Beetle og stadig være træt, eller hvem kan nyde synet af en Citroën DS3 Cabrio og stadig være sur. Eller hvem kan undgå at glædes over en åben Chevrolet Corvette.

Også de lukkede biler kan strutte af energi og livsglæde som f.eks. den nye BMW 3GT og Alfa Romeo 4C eller i den helt anden ende af prisskalaen en VW Cross-Up. Også Peugeot 2008, Suzuki SX-4 Crossover og Nissan Note er eksempler på nye biler med indbygget livsglæde, og som endda er til at betale. Det er godt.

Nå, ja nu er det jo ikke fordi vi ikke kan se ideen i grønne, miljøvenlige biler. Det må bare ikke i sig selv være det, der skal sælge en bil. Det skal i lighed med f.eks. sikkerhed blot være noget, der er indbygget i bedst mulig grad, og som man altid får med i købet. Og at det heldigvis nok skal ende sådan, synes udstillingen at være et bevis på.

Hvad med f.eks. en flot Volvo V40 eller en praktisk VW Golf stationcar. De kører begge over 30 km pr. liter. Sådan skal det være: grønt, praktisk og økonomisk, men først og fremmest sjovt!