Flere end 16 procent af danskerne kører på dæk, der med en mønsterdybde under 3 mm er så nedslidte, at de navnlig i vintervejret vil udgøre en betydelig sikkerhedsrisiko. Knap en femtedel af disse dæk er decideret ulovlige med en mønsterdybde på under 1,6 mm.
Det viser en landsdækkende undersøgelse foretaget af dækkæden Euromaster på 10.492 biler parkeret ved landets Bilka- og A-Z-varehuse i uge 40.
Dækkene er blevet bedre
Selvom tallet er højt, er der tale om en forbedring i forhold til en tilsvarende måling i 2010, hvor 24 procent kørte på dæk med en mønsterdybde under 3 mm og dobbelt så mange kørte på ulovlige dæk.
Dækmønstret på bilen er af stor betydning for bilens opførsel på vejen, og særligt på en våd vejbane spiller dækmønstret en stor rolle. Et nyt dæk har en mønsterdybde på mellem 7 og 8 mm, afhængig af dæktype og dækfabrikat, og loven foreskriver en mønsterdybde på minimum 1,6 mm.
Helst over tre mm
- Hos FDM anbefaler vi en mønsterdybe på minimum 3 mm, da dæk med mindre dybde nedsætter styre- og bremseevnen og sikkerheden bliver dermed reduceret. Når mønsterdybden er over 3 mm, er dækket bedre til at lede vandet væk, forklarer leder af FDM teknisk rådgivning, Jørgen Jørgensen.
Vælger man alligevel at køre videre, skal dækket kasseres, når det er nedslidt til 1,6 mm. En særlig slidmærkering i form af en tværrib kommer til syne på dækket, når mønsterdybden er 1,6 mm eller derunder.