Land Rover gør Range Rover elektrisk

CO2-krav får nu Land Rover til at lancere en Range Rover som el-diesel-hybrid. Dermed kan bilen køre 15,6 km pr. liter.

På den gennemskårne Range Rover ses, at elmotoren sidder i forlængelse af automatgearkassen.
Nyt om biler

Kampen mod CO2-kilo’ene er nu så skærpet, at selv Land Rover tager hybridteknikken i brug for at forbedre brændstoføkonomien.

Range Rover (billedet) og Range Rover Sport kan fra begyndelsen af 2014 leveres med hybridteknik. Systemet fylder ikke mere, end at Sport-versionen stadig kan fås med tre sæderækker og reservehjul.
Range Rover (billedet) og Range Rover Sport kan fra begyndelsen af 2014 leveres med hybridteknik. Systemet fylder ikke mere, end at Sport-versionen stadig kan fås med tre sæderækker og reservehjul.
De nye Range Rover og Range Sport kan fra begyndelsen af næste år fås med en 35 kW-elmotor (48 hestekræfter), som assisterer den sekscylindrede dieselmotor.

Dermed kan terræn-bamsen køre 15,6 km pr. liter diesel, svarende til 169 gram CO2 pr. km.

To km på strøm

På strøm alene kan bilen køre ca. to km med en fart på op til ca. 45 km i timen.

Land Rover har valgt den forholdsvis sjældne el-diesel-kombination, da den giver den bedste brændstoføkonomi. Andre bilproducenter holder sig til el-benzin, da det er billigere og også kan sælges i USA og Kina.

Hybrid-betegnelsen har nu også fundet vej til en fuldblods offroader.
Hybrid-betegnelsen har nu også fundet vej til en fuldblods offroader.

Elmotor sammen med gearkasse

Elmotoren sidder mellem dieselmotoren og den ottetrins ZF-automatgearkasse. Med de to motorer på arbejde på én gang yder systemet 340 hestekræfter og klarer 0-100 km/t. på ca. 6,7 sekunder.

Elmotor, batteri og diverse hjælpesystemer gør bilen 120 kg tungere.