Jaguar er et mærke med markant image, men usynlige salgstal. I år bliver der formentlig solgt 40-50 biler i Danmark, men det tal skal øges markant, særligt i procenter.
I 2014 skal der sælges 75 biler stigende til 150 i 2016. Det vil være en tredobling fra nu, men helt umærkeligt for de tyske konkurrenter, der hver sælger 3.000-5.000 biler årligt.
Ambitionen kommer fra landechef hos British Car Import, Erik Ladegaard, efter at selskabet er blevet eneimportør af Jaguar. I ca. halvandet år har der helt usædvanligt været to officielle importører i Danmark.
Nye modeller, flere forhandlere
Væksten skal komme gennem en mere koncentreret indsats, nye modeller fra Jaguar og en-to flere forhandlere.
Men også Land Rover, som British Car Import i Nic Christiansen-gruppen har haft agenturet på i årevis, skal op i et højere gear. I år bliver det til ca. 120 af de terrængående biler, men næste år skal det være 200 og i 2016 350 biler.
Også her vil nye modeller, særligt i de mindre klasser, være drivkraften.
Desuden har importøren fremskredne overvejelser om flere forhandlere ud over de to Jaguar-Land Rover-forhandlere i Birkerød henholdsvis Aarhus samt en Land Rover-forhandler i Kalundborg. Den næste kunne komme i Trekantområdet og dernæst en i Nordjylland.
"Vi opgiver ikke Jaguar"
På pressemødet, hvor den nye Range Rover Sport og de nye tider for Jaguar og Land Rover blev præsenteret, ville en journalist vide, om British Car Import snart kunne finde på at droppe Jaguar, hvis salgstallene ikke flytter sig – med henvisning til, at Toyota i Danmark for nylig nedlagde sit luksusmærke Lexus på grund af mange års jammerligt salg.
– Det kommer ikke til at ske, svarede landechef Erik Ladegaard med eftertryk og henviste til en beslutsomhed og åbenbart økonomisk langmodighed hos eneejeren af Nic Christiansen-firmaet.
British Car Import med base i Kolding har nu agenturet for både Jaguar og Land Rover i hele Skandinavien. De to mærker ejes af indiske Tata, der siden overtagelsen fra Ford har præsteret en bemærkelsesværdig fremgang på globalt plan for de to mærker, der stadig har udvikling og produktion i Storbritannien.
Fra 2011 til 2012 steg salget 22 procent til 375.000 enheder.