- Tænk hvis folk vil købe vores biler, ikke kun af rationelle grunde, men også af ren begejstring?

Den bil er nu klar i form af den sportslige og luksuriøse Stinger.
Til bilelskere
Chefdesignerens ord faldt ved bilens europæiske premiere, som – nok for at understrege det emotionelle - var placeret under modeugen i Milano og garneret med høj musik, pindemadder og en del af Italiens modeverden.

Bygger på konceptbil fra 2011
Grundlaget for Stinger blev skabt allerede i 2011, hvor Kia viste konceptbilen GT Concept. Men der skulle altså gå et stykke tid, før projektet fik grønt lys. Bilens navn er taget fra en anden konceptbil, GT4 Stinger, som blev vist i 2014. Designet på produktionsudgaven er skabt i Europa.

Lidt større end Optima
Stinger er kun en smule længere end Optima stationcar (4,83 m), men med en akselafstand, der hører til i den endnu større klasse, 2,91 m, får bilen ikke bare sin dynamiske profil, men også god bagsædeplads. Der er masser af benplads og rimelig loftshøjde, men ringe plads i midten pga. den velvoksne kardantunnel.

Der er proppet pænt med teknik og sikkerhedsudstyr i Stinger, men tilsyneladende ikke mere end der kan tilvælges til den nye Hyundai i30. Forlygterne er godt nok fuld LED, men ikke af den adaptive type, som selv tilpasser lyset efter andre trafikanter.
Op til 370 hk
Kia fremhæver med en vis ret den 3,3 liters V6er med 370 hk, 510 Nm og en 0-100-tid på 5,1 sekunder. Den kan sprinte fra 0-100 km/t, på 5,1 sek. og er dermed den hurtigste produktionsmodel fra Kia nogensinde. Tophastigheden ventes at blive 270 km/t.

Men det bliver de to, mere ydmyge alternativer, der vil boltre sig på danske veje. Enten en 2.0 benzin med 255 hk/353 Nm eller – i langt højere grad – en 2.2 diesel med 200 hk/440 Nm.
Også firehjulstræk
Gearkassen er i alle tilfælde et ottetrins automatgear. Nu kaldte vi godt nok i indledningen Stinger for baghjulstrukket, men som tilvalg fås bilen også med firehjulstræk.
Kia Stinger kommer til Danmark sidst på året til en indtil videre helt ukendt pris. Men når mulige konkurrenter som BMW M4 og Audi A5 nævnes, kryber startprisen nok op i nærheden af en halv mio. kr. Kia selv giver slet ingen indikation om, i hvilke luftlag vi befinder os.