Fartforseelser behøver ikke nødvendigvis bekæmpes med politikontrol og fartbump. Man kan også komme langt med at appellere til bilisternes samvittighed og sunde fornuft, mener A/S Storebælt, der er gået nye veje for at holde hastigheden nede i betalingsanlægget i Halsskov.
Fartsyndere får ganske enkelt et personligt brev fra lederen af betalingsanlægget.
”Vi har gentagne gange observeret, at bil med reg. nr. (aa xxxxx) har kørt med for høj hastighed gennem betalingsanlægget ved Storebæltsbroen. Vi gør opmærksom på, at der er en hastighedsgrænse på 50 km i timen,” indledes brevet.Af hensyn til medarbejdere
Det forklarer også, at fartgrænsen er sat af hensyn til sikkerheden for de medarbejdere, der har deres daglige gang i anlægget samt de øvrige bilister. Desuden er fartgrænsen med til at reducere alvorlige ulykker og skader på bilerne, hvis f.eks. bommen ikke går op.
”Vi vil derfor opfordre til, at hastighedsgrænsen respekteres,” lyder det.
Problemet med for høj fart, som generelt ikke er stort, gælder i de automatiske brobizzbaner. Men netop her er Storebæltsforbindelsen i stand til at måle bilernes hastighed, og samtidig kender Storebælt kundernes identitet via brobizznummer og nummerplade.
40-50 årligt
Den pædagogiske praksis har stået på i to år, og Storebælt sender 40-50 sådanne breve om året. Det sker ikke efter en enkelt overskridelse, men når Storebælt kan se, at der er et ”mønster”, at bilisten har tillagt sig en dårlig vane, som chefen for Storebælts betalingsanlæg, Jen Kjær Nielsen, formulerer det.
Farten måles lige der, hvor bilen kører ind i selve betalingsanlægget, hvor den anbefalede hastighed er 30 km/t. og den juriske grænse er 50 km/t.
For at få et brev, skal man mere end én gang køre for hurtigt.
- Det vil typisk være 10-15 km/t. hurtigere, end vi synes er sjovt, siger Jens Kjær Nielsen.
100 procent succes
Storebæltchefen har kun – i det omfang folk kontakter Storebælt – fået positive tilbagemeldinger.
- Forleden dag ringede én. Han beklagede meget og bad mig viderebringe en undskyldning til personalet., siger Kjær Jensen, der oplyser, at der har været en succesrate på 100 procent med at få de formastelige til at køre ordentligt.
Øresundsbroen har netop indført et dynamisk fartbump, der straffer de bilister, der i betalingsanlægget kører over 40 km/t., hvor fartgrænsen er 30 km/t.
LÆS OGSÅ: Faldlem skal holde bro-fart i ave