Faldlem skal holde bro-fart i ave

For høj fart gennem betalingsanlægget ved Øresundsbroen betyder nu, at en lille lem falder ned og virker som et fartbump, hvis man kører meget hurtigere end fartgrænsen på 30 km/t.

Trafik

For høj fart gennem betalingsanlægget ved Øresundsbroen er et problem, mener Øresundsbro Konsortiet og har derfor taget et nyt våben i brug: et skarpt fartbump der kun aktiveres, når bilen kører for hurtigt.

I de automatiske brobizzbaner er der nu installeret en slags faldlem, der aktiveres, hvis en radar registrerer, at bilen kører for hurtigt. Fartgrænsen gennem betalingsanlægget er 30 km/t., og lemmen aktiveres, når bilen kører 40 km i timen eller mere.

Hvis bilisten kører for hurtigt ca. midt i betalingsanlægget, sænkes fartbumpet, og kanten – med de nationale svenske farver – er synlig for føreren. Hvis han eller hun straks sænker farten, kan pladen nå at hæve sig, inden bilen kører henover.

De dynamiske fartbump er anlagt i de fire brobizzbaner i retning mod Danmark - efter selve betalingsanlægget vel at mærke.
De dynamiske fartbump er anlagt i de fire brobizzbaner i retning mod Danmark - efter selve betalingsanlægget vel at mærke.

Kun moderat bump

Motor har ved indvielsen prøvet systemet. Det virker ikke særlig voldsomt ved lige godt 40 km i timen og i en bil med almindelige 16 tommer fælge - ikke meget anderledes end at ramme et hul i de københavnske gader.

Den lodrette kant ved faldlemmen er godt fem cm.

Modsat af det umiddelbart oplagte findes de dynamiske fartbump ikke før betalingsanlægget, men ca. 16 meter efter bommen. Det vil kræve en ret kraftig acceleration at komme højt op i fart så kort efter bommen, men Øresundsbro Konsortiet forklarer det med, at det er her, der kan være fare for de ansatte – samt give farlige situationer, når bilisterne skal flette med forskellige hastighed.

Hvis man kører over 40 km/t. gennem betalingsanlægget, sænker "faldlemmen" sig. Det er dog muligt at få den op igen, hvis man straks sænker farten.
Hvis man kører over 40 km/t. gennem betalingsanlægget, sænker "faldlemmen" sig. Det er dog muligt at få den op igen, hvis man straks sænker farten.

Bommene kan håndtere høj fart

Bomsystemet virker ikke fartdæmpende, for det er designet til at virke ved markant højere fart end den nuværende fartgrænse på 30 km/t.

Fire procent af trafikanterne kører mindst 40 km i timen inde i betalingsanlægget, og broselskabet erkender, at det er en meget lav andel. Men på grund af de store trafiktal bliver det alligevel til 200.000 biler årligt, og de steder, hvor personalet krydser vejbanen, er farten ofte øget.

Fartkontrol udført af politiet, som enkelte gange er udført ved Storebælt, er Øresundsbro Konsortiet ikke meget for. Det har været brugt, men mange fik en (tidsbegrænset) frakendelse af kørekortet.

Denne nyskablese i skilteskoven advarer om de dynamiske fartbump.
Denne nyskablese i skilteskoven advarer om de dynamiske fartbump.

- Vi er ikke interesseret i at genere vores kunder på den måde. Og når de mister kørekoret, mister vi dem også som kunder, lyder det frejdigt fra broselskabet.

Kun mod Danmark

De nye fartdæmpere findes kun i retning mod Danmark. Mod Sverige findes der – straks efter betalingsanlægget - i forvejen nogle ganske brutale, gammeldags fartbump, som det svenske toldvæsen har installeret.

Fartbumpene er installeret i de fire brobizzbaner, hvor kun personbiler passerer. Lastbiler har deres egen bane i den modsatte side af anlægget, og motorcyklister frarådes i forvejen at benytte brobizzbanerne.