Nødspor sparer bilisterne tid

Kørsel i nødsporet på Hillerødmotorvejen ser ud til at være en klar succes, viser de foreløbige resultater. Bilisterne kommer på nogle strækninger 20 procent hurtigere frem. Men der skabes også nye problemer.

Brugen af nødsporet på en kort strækning har hjulpet markant på traikken om morgenen.
Trafik

Det ser ud til at være en rigtig god idé at inddrage nødsporet på en kortere strækning af Hillerødmotorvejen i morgenmyldretiden.

Trafikanterne har ret hurtigt vænnet sig til at bruge nødsporet i morgenmyldretiden. Særligt for bilister, der skal dreje fra ved Ring 4, er det en fordel.
Trafikanterne har ret hurtigt vænnet sig til at bruge nødsporet i morgenmyldretiden. Særligt for bilister, der skal dreje fra ved Ring 4, er det en fordel.
Den stillestående trafik mellem Farum og Ring 4 – og et godt stykke nord for Farum – er i det store hele forsvundet, som det også er tilfældet om morgenen 9. april, hvor Vejdirektoratet fra en bro hen over motorvejen fortæller om de foreløbige resultater.

Nu glider trafikken jævnt, omend langt fra de 110 km/t.

Fra ti til otte minutter

- Bilisterne kommer ca. to minutter hurtigere frem mellem Allerød og Ring 4. Det er en tidsbesparelse på ca. 20 procent, fortæller afdelingsleder i Vejdirektoratet, Stine Bendsen.

Bilisterne kommer to minutter hurtigere frem på strækningen, og selv om nogle bilister sætter noget til igen længere inde, vil trafikanterne samlet spare 40.000-50.000 timer årligt, vurderer afdelingsleder i Vejdirektoratet, Stine Bendsen.
Bilisterne kommer to minutter hurtigere frem på strækningen, og selv om nogle bilister sætter noget til igen længere inde, vil trafikanterne samlet spare 40.000-50.000 timer årligt, vurderer afdelingsleder i Vejdirektoratet, Stine Bendsen.
Forbedringen er kommet, selv om den forbedrede motorvej har trukket mere trafik til sig. Antallet af biler i indadgående retning mellem kl. 7 og 8 er steget mere end 20 procent - fra 3.700 til 4.500. Nødsporet er normalt åbent for kørsel mellem kl. 6.45 og 9.00 på hverdage.

Proppen er flyttet længere ind

Den ekstra trafik betyder til gengæld, at ”morgenproppen” mellem Allerød og Ring 4 er flyttet længere ind mod København.

Men selv om trafikken nu står mere stille længere inde, er den samlede tidsgevinst alligevel betydelig. 40.000-50.000 timer kan de sjællandske bilister spare årligt ifølge de foreløbige beregninger fra Vejdirektoratet.

Et andet problem med kørslen i nødsporet er, at det i nogle perioder giver kvaler for bilister at flette rigtigt på frakørsel 6. Vejdirektoratet ser nu på, om der kan ændres på forholdene her.

Brugen af nødsporet i sig selv og skiftet mellem nødsporet og de almindelige baner ser ud til, at trafikanterne hurtigt har vænnet sig til de nye forhold.

Nemt at tømme nødsporet

Nogle få gange har det været nødvendigt at lukke nødsporet, fordi der har holdt en havaret bil i nødsporet eller i en nødlomme.

- Det er gået hurtige at få tømt nødsporet i de situationer, end vi havde forventet, siger Stine Bendsen.

Fra nu af vil poltiet dele bøder - og klip - ud til bilister, der bruger nødsporet, når det ikke er tilladt, siger lederen af Vestegnens Politi, politikommissær Erik Radmer Jensen.
Fra nu af vil poltiet dele bøder - og klip - ud til bilister, der bruger nødsporet, når det ikke er tilladt, siger lederen af Vestegnens Politi, politikommissær Erik Radmer Jensen.
Nødsporet er derimod ikke blevet lukket, selv om der har været et par uheld i yderbanen, og heller ikke når der har været udrykningskørsel. Politiet har i de situationer vurderet, at det samlet gjorde det bedre for trafikken og ambulancer med udrykning at lade den almindelige trafik blive i nødsporet.

Nogel få kører ulovligt

Ikke mange bilister kører i nødsporet, når det ikke er tilladt.

- Der er et mindre misbrug, kan vi se, siger lederen af færdselsafdelingen hos Københavns Vestegns Politi, politikommissær Erik Radmer Jensen.

- Hidtil har vi ikke gjort noget ved det. Bilisterne skulle lige have en chance for at vænne sig til det. Men fremover vil vi have fokus på det, siger Erik Radmer Jensen, der minder om, at det både koster en stor bøde og et klip i kørekortet at køre ulovligt i nødsporet.

Han vurderer, at det langt overvejende er trafikanter, der gør det bevidst og ikke så meget bilister, som ikke forstår den nye type afstribning.