FDMs kommentarer til Finanslov 2012

S-R-SF regeringen har i dag fremlagt en finanslov for 2012, der med et budgetteret underskud på 96 mia. kr., afspejler de økonomiske udfordringer, Danmark står over for i fremtiden.

FDM Mener

Allerede mandag fremlagde regeringen sin kickstartplan vedr. fremrykning og igangsættelse af investeringer i 2012 og 2013 for i alt 17,5 mia. I FL2012 præciseres det, at der de næste to år skal bruges 18,7 mia. kr. – hhv. 0,8 mia. på veje, jernbaner og kystbeskyttelse samt anlæg af betalingsring i 2013 for 0,8 mia. kr.

FDM påpeger, at der i regeringsgrundlaget er sat fokus på betydningen af en velfungerende infrastruktur, sammenhængen mellem mobilitet og vækst, og at der er en erkendelse af, at der skal ske en prioritering. FDM undrer sig derfor over, at der i det fremlagte forlag til finanslov kun afsættes marginale ekstramidler til infrastruktur. Ud af kickstartplanens over 18 mia. kr. er der reelt kun tale om at fremrykke allerede igangværende arbejde på en række motorvejsstrækninger, som dermed færdiggøres før oprindelige planlagte tid. Men de få midler på 0,8 mia. kr., der i øvrigt skal deles ud mellem investeringer i veje, jernbaner og kyster, rækker ikke langt. Hertil kommer, et skønnet efterslæb på de kommunale veje på op mod 20 mia. kr. FDM havde gerne set denne problemstilling adresseret i forbindelse med kickstartspakken.

FDM noterer sig, at der allerede i FL2012 bliver budgetteret med udgifter til anlæg af betalingsringen i hovedstaden i 2013.  FDM udtrykker i den forbindelse bekymring over hvorvidt dette vil være ensbetydende med, at planerne om en betalingsring i hovedstadsområdet bliver hastet igennem. FDM håber at regeringen gør alvor af transportministerens forsikringer om, at alle berørte parter vil blive hørt. 

Regeringen bebuder i finansloven, at vægtafgiften og den grønne ejerafgift fra 2012 skal indekseres (følge inflationsudviklingen). FDM efterlyser i den forbindelse en reel omlægning af bilafgifterne i en mere miljøvenlig retning.

FDM opfordrer politikerne til at tage fat om problemets rod og omlægge bilbeskatningen, så vi kommer væk fra de værdibaserede registreringsafgifter og fremover får en løbende teknisk afgift, der har fokus på bilens miljø- og sikkerhedsegenskaber. Kun på den måde kan vi sidestille aktørerne på bilmarkedet, og få de rette incitamenter til at tage vare på vores miljø og trafikanter. Derfor vil FDM meget gerne indgå i en konstruktiv dialog med regeringen om den i FL2012 bebudede, provenuneutrale omlægning af bilafgifterne.