Når årets udgave af Øresunds Rally skydes i gang lørdag den 8. september, er det med FDM som sponsor. Ligesom sidste år vil løbet i 2012 være for både fortidens, nutidens og fremtidens biler.
I den forbindelse vil der være en særlig klasse for morgendagens bilteknologier, der over to dage får lov at køre mod hinanden. Kravet for at køre med her er, at bilen holder sig under en udledning på 120 g/CO2 pr. kilometer, og at bilens totalvægt ikke overstiger 3.500 kilo.
Interesse for nye bilkoncepter
"FDMs og M's (vores svenske søsterklub Motormännens Riksförbund, red.) medlemmer har stor interesse i alle de nye bilkoncepter, vi ser i disse år. Elbiler, hybridbiler og brændstofoptimerede benzin- og dieselbiler konkurrerer ikke kun om bilkøbernes, men hele samfundets gunst. I Øresund Rally kan de forskellige koncepter dyste direkte mod hinanden, og det finder vi positivt," siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen.
Udover FDM støttes løbet også af Motormännens Riksförbund.
Tiltrækker de bedste kørere
Den særlige klasse afvikles efter reglerne for FIA Alternative Energies Cup og løbets tillægsregler og forventes at tiltrække en række af de bedste kørere fra Danmark og Sverige.
Øresunds Rally 2012 køres over to dage i Nordsjælland og Skåne. Det skydes i gang på FDM Sjællandsringen ved Roskilde om eftermiddagen lørdag den 8. september med etapemål ved Bella Center. Søndag den 9. september rykker feltet over Øresund, hvor køres der på de skånske landeveje med start ved brofæstet i Sverige og mål i Malmö City. Etapen er begge dage på 100 kilometer.
Øresund Classic Rally
Det er dog ikke kun fremtidens biler, der får mulighed for at stille til start. Der køres også Øresund Tourist Rally, hvor alle såkaldt almindelige bilister kan prøve kræfter med økonomikørsel.
Endelig køres Øresund Classic Rally for biler fra før 1986. Det tæller til den nye Nordic Regularity Cup og er et todagesløb for kørere med høje sportslige ambitioner.
Man vælger selv, om man vil deltage begge dage eller kun en dag.
Læs mere på www.oresundrally.org.