Flere end 1.400 danske ejere af biler fra Volkswagen-koncernen har haft problemer med taktkæden i to populære benzinmotorer. De findes i over 20 modeller fra Audi, Seat, Skoda og VW produceret fra 2006 til 2012.
Det gælder 1.2- og 1.4-turbobenzinmotorerne kaldet TSI eller TFSI, men da der er brugt 30 forskellige underleverandører til taktkæden, er det ikke muligt at udpege de berørte modeller. Fabrikken har løbende ændret konstruktionen, i takt med at skader er konstateret.
Problemet er, at taktkæden på grund af produktionsfejl kan blive for lang, hvilket kan medføre motorhavari.
SE LISTE: Komplet liste over berørte modeller
Fuld kulance
Fejlen kan opdages, før skaden sker (se nedenfor). Optræder et af de nævnte symptomer, og er du ikke bilkyndig, eller er du i tvivl om, hvorvidt der er fejl på din bil, anbefaler FDM, at du kontakter et mærkeværksted og aftaler tid til kontrol af taktkæden. Denne kontrol vil ifølge importøren blive foretaget uden beregning. Husk at få en kvittering for, at kontrollen er foretaget.
BEMÆRK: Den ekstraordinære kulance for taktkæder gældende for VW-koncernens TSI/TFSI 1,2 og 1,4 motorer årgang 2006-2012 på op til 7 år/250.000 km, er udløbet. Det samme gælder den gratis kontrol af taktkæden.
Pres fra FDM
Da de berørte mærker kun har to års garanti, og motorproblemerne typisk først optræder, når bilen er ældre, har importørerne af Audi, Seat, Skoda og VW valgt at yde fuld kulance uanset bilens alder, forudsat at bilen er serviceret efter fabrikkens forskrifter.
I første ombæring havde importørerne tænkt at tilbyde kulance på biler, der var optil seks år gamle, men efter pres fra FDM valgte de at kulancen skulle dække alle de berørte motorer. Bemærk, at det også gælder biler, der er serviceret på frie værksteder. Importørerne har tillige valgt at tage tidligere sager op og yde kulance, hvis reparationen er udført på et mærkeværksted.
Opdatering 31. august 2015: VW skærer i kæde-kulance
Godt men sent
- Det er godt, at importørerne står ved deres ansvar, men det er ærgerligt, at det først sker nu, hvor der er fokus på problemet udefra, når de har kendt til problemerne i gennem flere år, lyder vurderingen fra Per Alkestrup, der er chef for FDMs juridiske rådgivning.
Ud af de 36.500 biler, der er solgt med de to berørte motorer herhjemme, har importørerne haft 1.438 sager. Men da importøren yder fuld kulance, vil FDM ikke fraråde køb af brugte biler med de pågældende motorer.
Tre tegn afslører problemer med kæden
Ejer du en bil med en af de berørte motorer, er der tre tegn, du bør holde øje med:
- En gul lampe i instrumenthuset vil lyse, når sensorer i motoren opdager, at kæden er blevet for lang.
- Ujævn motorgang kan være et tegn på, at problemet er på vej.
- Vedblivende støj fra taktkæden, efter at motoren har været startet i mere end fem sekunder.
Bemærk, at støj fra taktkæden kan forekomme kortvarigt, efter at motoren er startet. Det skyldes ikke fejl på taktkæden.
Er du i tvivl, bør du kontakte et mærkeværksted.
FDM anbefaler også: