En Airbus A321 fra Lufthansa har 18.7 gennemført en én time og 10 minutters flyvning fra Hamburg til Frankfurt med en 50/50-blanding af konventionelt brændstof og biobrændstof i tankene.
Flyvningen er en del af et forsøg, som vil vare seks måneder, hvor der skal udføres 1.200 flyvninger. Det vil efter beregningerne skåne miljøet for et udslip af 1.500 ton CO2 i løbet af det halve år. Bliver forsøget med anvendelse af biobrændstoffer - i dette tilfælde biosyntetisk petroleum - en succes, vil det blive udvidet til andre ruter.
Miljøgrupper er skeptiske over for initiativet, da de mener, at anvendelse af biobrændstoffer i luftfarten ikke er nær så miljøvenlig, som luftfartsindustrien hævder. Frygten går bl.a. på, at biobrændstoffer vil forværre fattigdom og sult, udløse beslaglæggelse af jord og skovrydning, presse fødevarepriserne i vejret og gøre klimaændringer værre.
Til det siger Lufthansas administrerende direktør, Christoph Franz, at flyselskabets forsøg ikke indebærer brug af materiale, der ellers kunne bruges til fødevareproduktion.
Konkurrenter vil også være "grønne"
The International Air Transport Association, IATA, som repræsenterer verdens største flyselskaber, regner med, at biobrændstof vil tegne sig for 10 procent af den samlede mængde anvendt brændstof i 2017. Organisationen har også lovet at nedbringe branchens CO2-udslip ved generelt at forbedre energieffektiviteten og indføre en optimeret flyveplanlægning, som vil nedbringe den tid, flyet tilbringer på vingerne.
Lufthansa er det første flyselskab i verden, der bruger biobrændstof i almindelige daglige flyvninger, men selskabet får ikke lov til at sole sig alene i det miljøvenlige skær ret længe.
Thomson har meddelt, at flyselskabet vil begynde med biobrændstof ved udgangen af måneden, mens Virgin, Continental, JAL og Air New Zealand har lignende initiativer i gang eller i støbeskeen. Samtidig har British Airways indgået et partnerskab med det amerikanske firma Solena om at anvende husholdningsaffald til flybrændstof.