Telefonen dukker op i instrumenthuset

VW Polo bliver formentlig den første bil i Europa, hvor displayet på en smartphone kan vises på bilens store infotainment-skærm.

Telefonens skærm spejles på bilens store berøringsskærm.
Nyt om biler

Bil og mobiltelefon smelter sammen. En ny teknik gør det snart muligt at få vist indholdet fra sin smartphone på bilens infotainment-skærm – og betjene telefonen ved at rør ved bilens store skærm i stedet for telefonens lille.

Alle telefonens apps kommer op på Poloens skærm, men ikke alle kan bruges.
Alle telefonens apps kommer op på Poloens skærm, men ikke alle kan bruges.
VW Polo bliver formentlig den første bil i Europa, der får teknikken, som er udviklet i samarbejde mellem mange bilfabrikker og elektronikproducenter. I Polo kræver det, at man vælger et af de to dyreste radio-systemer.

Tekniken vil formentlig være tilgængelig i de fleste øvrige af VWs mellemstore modeller næsten samtidig.

Kræver kabel

Telefonen skal forbindes til bilen med et kabel, og så vises – eller spejles – telefondisplayet på bilens pegefølsomme skærm. Den store fidus er så, at man også betjener telefonen ved at trykke på apps og menuer, som ellers ligger på telefonen.

Derved får man let adgang til musik, navigation, telefonbog og hvad man ellers har på sin telefon.

Senere bliver det muligt at klare kommunikationen trådløst - via wifi.

"Trafikfarlige" funktioner kan ikke bruges

Det er dog langt fra alt, der kan aktiveres, i hvert fald ikke mens bilen kører. Den organisation, der har udviklet teknologien, Car Connectivity Consortium, har defineret, hvad der er trafiksikkert at vise/betjene, og hvad der ikke er. Blandt de sidste hørere emails.

Til gengæld har VW supplereret med nogle særlige VW-apps, i første omgang fire. De kan bl.a. bruges til at se, hvor brændstoføkonomisk, man kører, og til at lægge personlige kommentarer ind til den daglige pendlingsrute.

Hvis man vil have glæde af Mirror Link i sin næste bil, skal man samtidig sørge for, at et af disse to etiketter står på æsken til telefonen.
Hvis man vil have glæde af Mirror Link i sin næste bil, skal man samtidig sørge for, at et af disse to etiketter står på æsken til telefonen.
Anvendeligheden er i første fase ikke så stor, da det er stærkt begrænset, hvad der findes af telefoner, der kan fungere med Mirror Link, som teknologien kaldes.

Ikke til iPhone

Apples Ios-styresystem er f.eks. ikke med på listen, og lige nu findes der næppe en Windows-phone, der kan klare det. Med styresystemet Android er der ifølge VW-eksperter for tiden eller snart valg mellem enkelte modeller fra Samsung, HTC og Sony.

Ifølge VW skal Apple nok komme med på et tidspunkt, men er det uvist, om de anlæg, bilkunderen køber nu, senere vil kunne opgraderes til at håndtere et fremtidigt Apple-interface.

Car Connectivity Consortium består af bilkoncernerne Daimler, General Motors, Honda, Hyundai-Kia, Peugeot-Citroën, Toyota og Volkswagen. Blandt elektronikproducenterne er Alpine, HTC, LG Electronics, Nokia, Panasonic og Samsung med.