Dén her historie ville for ti år siden have lydt mere usandsynlig, end at Danmark var på vej til Månen. Men bilernes verden forandrer sig hastigt, og nu er det ganske vist.
Alfa Romeo begynder fra fjerde kvartal 2012 at bygge en SUV-model. Og det er endda den mindst mærkelige del af historien. Porsche har trods alt bygget SUVen Cayenne i otte år.Jeep fra Torino
Men mere besynderligt - i hvert fald hvis man ikke har fulgt med i de nye tekniske overvejelser inden for Fiat-Chrysler-samarbejdet - er, at det sportslige italienske mærke i en eller anden udstrækning deler teknik med det robuste, men ikke så raffinerede amerikanske offroad-ikon Jeep.
Og det allermest absurde: Jeep skal bygge næste generation af en af sine modeller på i Fiat-fabrik i den italienske Piemonte-region og eksportere det amerikanske ikon fra Italien til USA.
Det er alt sammen et direkte resultat af, at arbejderne på Fiats store Mirafiori-faberik i Torino - med snævert flertal - har stemt ja til en barsk ny overenskomst, der begrænser strejkeretten og sygefraværet betydeligt.Investerer otte mia. kr.
Til gengæld vil Fiat og Chrysler nu investere omkring otte milliarder kroner i fabrikken, som dermed kan se en lys fremtid i møde. Fiat-chef Sergio Marchionne havde ellers truet med at flytte produktionen ud af Italien.
Fiat har i forvejen store fabrikker i bl.a. Polen. Tyrkiet og Brasilien foruden Chryslers anlæg i Nordamerika.
Investeringen betyder, at to nye Alfa Romeo-modeller kan se dagens lys ved slutningen af 2012: Afløseren for den aldrende 159 sedan og stationcar, som i ifølge Fiat-papirer får navnet Giulia, samt en helt ny SUV. Det bliver tale om en firehjulstrækker i mellemtørrelse, der skal konkurrere mod BMW X3 og Audi Q5.
En større Alfa Romeo SUV skal fra 2014 fremstilles i USA.
De nye Alfa-modeller - både de europæisk og amerikansk fremstillede - skal bruges til Alfa Romeos comeback i USA.
Bileksport fra Italien til USA
De italienske arbejdere skal fra 2013 også bygge næste generation af Jeep Compass/Patriot, som skal eksporteres fra Europa til Nordamerika.Bilarbejderne på Mirafiori-fabrikken har haft kniven på struben, da deres kolleger på Tychy-fabrikken i Polen er langt mere produktive. De 5.400 ansatte i Torino fremstillede i 2009 178.000 biler, mens de 6.100 medarbejdere i Polen byggede 600.000 biler, dog overvejende mindre og mindre komplicerede modeller.
De italienske arbejdere får bl.a. beskåret antallet af daglige pauser fra fire til tre og kan uden fagforeningens mellemkomst få pålagt op til 120 timers overarbejde.