Peking-Paris i en Bentley

Efter at have læst en bog om et af verdens første langdistanceløb, Peking-Paris, besluttede Lars og Annette Rolner sig for at gennemføre løbet i deres Bentley fra 1928. Starten gik i dag.

Lars og Annette Rolner ved starten på Peking-Paris.
Nyt om biler

Lars og Annette Rolner var meget spændte før starten gik og skrev, at sommerfuglene så småt var begyndt at flyve rundt i maven.
Lars og Annette Rolner var meget spændte før starten gik og skrev, at sommerfuglene så småt var begyndt at flyve rundt i maven.
Lidt over midnat dansk tid startede et bileventyr i Kina for danske Lars og Annette Rolner, der nu er på vej fra Peking (Beijing i dag) til Paris i deres Bentley 4 ½ fra 1928.

De danske bilentusiaster fik kort efter erhvervelsen af Bentleyen en bog om prins Borgheses sejr i Peking til Paris-løbet, der blev afholdt første gang i 1907. Dengang deltog blot fem biler, i år er der 100 deltagere, hvor den ældste er fra 1913 og den yngste fra 1974.

To års forberedelse

Selvom turen varer 33 dage, så har familien Rolner forberedt sig på den, siden de tilmeldte sig for to år siden. Bilen er blevet renoveret, forstærket og testet, og al udrustning er nøje udvalgt for at minimere vægten.

Bentleyen blev bygget i en periode med dårlige veje, men alligevel har de fået løftet frihøjden med syv-otte cm for at kunne køre gennem floder og vandløb.

- Bentleyen er faktisk en hurtig bil - en af datidens Le Mans racere - den er også meget robust, og vi sætter vores lid til, at den bringer os sikkert helt frem til Paris. Ettore Bugatti skulle have lykønsket W.O. Bentley med, at han havde konstrueret verdens hurtigste lastbil, siger Lars Rolner.

Gobi Ørkenen og Rusland

Lars og Annette Rolner ved starten på Peking-Paris, bemærk de har fået startnummer 8, det kan du bruge til at følge dem på den officielle side.
Lars og Annette Rolner ved starten på Peking-Paris, bemærk de har fået startnummer 8, det kan du bruge til at følge dem på den officielle side.
Det, som familien Rolner ser mest frem til, er udfordringen at køre igennem Mongoliet og Gobi Ørkenen. Men trods dårlige veje forventer de, at den hårdeste del af ruten bliver det stykke, der går gennem Rusland.

- Til et informationsmøde sidste år fik vi at vide, at efter fem dage i Gobi Ørkenen vil vi spørge os selv om, hvornår vi kommer til Rusland. Men allerede efter én dag i Rusland vil vi ønske os tilbage i Gobi Ørkenen, slutter Lars Rolner før starten går.

Følg dem på turen

Lars Rolner er en passioneret bilentusiast, der igennem mange år har været med til at samle penge ind til Børnecancerfonden til Sportscarevent. Men disse arrangementer afholdes i de kommende uger, og derfor samler Lars i stedet ind til både Børnecancerfonden og en tysk pendant via sin hjemmeside.

Her kan du også følge med på turen, hvor der løbende bliver opdateret med billeder og korte historier. Internettet var ikke opfundet i 1907, da prins Borghese kørte turen første gang, men eventyret er lige så stort her i 2013.

Se bilen på Fyn

Du kan også se bilen på Egeskov Slot på Fyn fra den 12. juli til den 17. august, hvor den bliver udstillet. Den 12. juli vil Lars og Annette holde et foredrag om selve turen og overrække en check til Børnecancerfonden.

Følg Lars og Annettes blog om turen her

Læs mere om selve løbet på den officielle hjemmeside