Hvis Mitsubishi tør og kan fastholde designet fra konceptbilen XR nogenlunde til produktionsbilen, vil det være et markant og tiltrængt løft i mærkets design.
Konceptbilen med det fulde navn XR–PHEV har et særdeles frisk og emotionelt design, men spørgsmålet er som altid, hvor meget der skal trækkes fra til produktionsudgaven.- Vi vil forsøge at bevare det attraktive design til produktionsmodellen, sagde Mitsubishi Motors præsident Osamu Masuko ved verdenspremieren på Tokyo Motorshow.
Bliver til ASX i 2015
XR er under alle omstændigheder forløberen for den næste ASX, Mitsubishis kompakte SUV, som vi kan forvente at se i Europa i 2015.
Ud over det atletiske design gør XR sig bemærket med sin drivline. Udstillingsbilen er en opladningshybrid (deraf den engelske forkortelse PHEV), og den miljøteknik har Mitsubishi tænkt sig at sætte i serieproduktion i ASX inden for tre år.Samme teknologi har Mitsubishi netop introduceret med den større SUV Outlander, som planlægges til Danmark til sommer.
Stærk benzin- og elmotor
XR er imidlertid udstyret med en helt ny, trecylindret turbo-benzinmotor på bare 1,1 liter. Ydelsen er helt oppe på 136 hestekræfter. Elmotoren er endnu kraftigere med 163 hestekræfter. Benzin- og elmotor kan arbejde sammen på flere måder, og ikke mindst kan bilen køre langt på strøm alene.
14 kWh energi er der i bilens batteri, og det rækker ifølge Mitsubishi til (mindst) 85 km. Det er dog målt efter en japansk norm, som er noget mere optimistisk end den europæiske. Det samme gælder den anslåede benzinøkonomi på mindst 28 km pr. liter.
Meget langt på literen
Målt efter den særlige europæiske målemetode for opladningshybrider vil tallet derimod blive særdeles højt, formentlig over 80 km pr. liter.
Konceptbilen er med en længde på 4,37 meter syv cm længere end dagens ASX.