Gedser får snart en ny havn, som skal betjenes af to nye færger, der er dobbelt så store som de nuværende. Men vejen mellem Gedser og Sydmotorvejen har ikke særlig høj standard, og bortset fra en ny omfartsvej ved Nykøbing er der ingen planer om forbedringer.
Det vil rederiet Scandlines vældig gerne have gjort noget ved for at styrke sin færgeforbindelse – og er også villig til at betale noget for det.
Offentligt-privat partnerskab

- Man kunne forestille sig en model, hvor Scandlines betalte et gebyr pr. bil, lastbil eller bus, der benytter færgerne, siger Steen Wæver.
22 km bilkolonne
Når de nye færger fra foråret 2012 sætter sin fulde last på 450 personbiler af i Gedser, vil kolonnen strække sig ubrudt ca. 22 km nordpå. Og trafikpresset bliver kun større, hvis det lykkes Scandlines at gå op fra at sejle hver anden til hver time.
Lige nu er Vejdirektoratet ved at anlægge en omfartsvej ved Nykøbing, og den vil være klar i 2014.
25 km lang
Men det er ikke nok til at sikre en smidig afvikling af en stigende færgetrafik kombineret med en kraftig, sæsonbestemt sommerhustrafik og erhvervstrafik ved Nykøbing, mener Scandlines.
Vejen vil blive 25 km lang plus en 1,5 km forbindelsesvej til Nykøbing. Scandlines vision er, at vejen skal anlægges som tosporet motortrafikvej, men forberedt til fire spor. Anslået pris: 800 mio. kr. Den bør være færdig i 2018.