Kastrup forbedrer afsætning af passagerer

Fra slutningen af februar indføres en ny mulighed for at aflevere venner og familier med bil i Københavns Lufthavn. Det bliver stort set rullende afsætning – og uden betaling.

Det skulle blive lettere at følge flypassagerer til Kastrup med bil.
Trafik

Københavns Lufthavn er i gang med at gøre det lettere for bilister at aflevere familie, venner og kolleger ved terminalerne i Kastrup.

Københavns Lufthavn har vækst i passagetal, og forventer at det fortsætter. Derfor skal der gøres plads til afsætning af flere rejsende. Foto: Torben Arent
Københavns Lufthavn har vækst i passagetal, og forventer at det fortsætter. Derfor skal der gøres plads til afsætning af flere rejsende. Foto: Torben Arent

I slutningen af februar indføres en ny form for ”Kiss & Fly”, hvor afsætningen skulle blive nem og effektiv, men også nærmest rullende. Samtidig kommer det til at foregå indendørs.

Lufthavnen er begyndt på en større ombygning af parkeringshus P4, hvor der indrettes to ”Kiss & Fly”-baner.

Hurtigt farvel

Banerne er beregnet til de, der vil sætte de flyrejsende hurtigt af. Her kører bilisterne i række uden mulighed for overhaling eller parkering, da der kun er én kørebane. Begynder man her på en længere kuffert- eller farvel-scene, spærrer man for alle andre og kan hurtigt blive upopulær.

P4 ligger langs Terminal 2, så der er et lille stykke at gå til Terminal 3.

De to nye "Kiss & Fly"-baner kommer til at ligge i bunden af P-hus P4. De nuværende baner lige foran Terminal 2 nedlægges.
De to nye "Kiss & Fly"-baner kommer til at ligge i bunden af P-hus P4. De nuværende baner lige foran Terminal 2 nedlægges.

Alle P-huse kan bruges

Er et hurtigt farvelkys ikke nok, f.eks. hvis man vil følge sine passagerer ind i terminalen, skal man benytte en af de 68 korttidspladser, der også bliver skabt i den ombyggede stueetage af P4. Her kan man holde gratis i 15 minutter, hvilket i øvrigt også er muligt i alle de øvrige P-huse tæt på terminalerne.

Efter ombygningen vil lufthavnen kunne håndtere op til 500 køretøjer i timen i "Kiss & Fly"-banen, og det ventes være den største belastning på de travleste dage inden for de næste ti år.

Lufthavnen oplyser, at 34 procent af passagererne kommer til lufthavnen i bil, 53 procent benytter tog eller metro, 11 procent kommer med taxi, mens 2 procent bruger bus.