Spærretider på vej for særtransporter

1. juli skal det være slut med lange særtransporter i myldretiden på den mest trafikerede del af de jyske og fynske motorveje. FDM ser frem til, at fremkommligheden for bilister bliver en lille smule bedre.

Foto: Anders Wendt Jensen
Trafik

Når de tunge og lange særtransporter med vindmøllevinger snegler sig af sted med en maksimal hastighed på 60 km/t., skaber det trængsel og sinker trafikken.

Transportministeriet har derfor bedt Vejdirektoratet og Rigspolitiet vurdere, om der kan indføres spærretider for særtransporter.

FDM TV: Kom med en særtransport på arbejde

På denne strækning kommer der formentlig et forsøg med forbud mod 50 meter lange særtransporter i myldretiderne. Kort: Vejdirektoratet
På denne strækning kommer der formentlig et forsøg med forbud mod 50 meter lange særtransporter i myldretiderne. Kort: Vejdirektoratet
Anbefalingen er nu klar, og de lange køretøjer over 50 meter bør ikke køre på hverdage i tidsrummene kl. 6-9 og kl. 15-18 på motorvejsstrækningerne E45 fra Hadsten til Kolding V, E20 fra Kolding V til Motorvejskryds Odense samt strækningen E20 Ø Skærup-Fredericia i Trekantsområdet.

Strækningerne er valgt, da de har den største trafikbelastning og samtidig en stor lastbilandel. Spærretiden bør træde i kraft 1. juli, og der skal være tale om en treårig forsøgsordning. Det foreslås også, at man udbygger en række rastepladser, så der er plads til særtransporter i spærretiden

Et nødvendigt onde

Der er politisk flertal for at indføre spærretiderne, og FDM er tilfreds med, at der nu gøres noget ved trængslen på nogle af de mest trafikerede dele af motorvejsnettet.

– Selvom de største særtransporter kun er en meget lille gruppe i trafikmængden, så er det vores opfattelse, at de har en meget negativ effekt på trængslen, når vi i myldretiden balancerer på kanten af vejenes kapacitet, siger afdelingsleder i FDM, Torben Lund Kudsk.

LÆS MERE: FDM mener – særtransporter er ikke længere et særsyn

FDM er som udgangspunkt ikke interesseret i restriktioner.

– Men når der ikke er økonomisk råderum til at udbygge vejene, bliver vi nødt at se på, hvad vi kan gøre for at udnytte kapaciteten på vejene bedst muligt. Her er de enorme transporter meget synlige som flaskehalse på vejene, siger Torben Lund Kudsk.

Han efterlyser samtidig mere viden om, hvad der skaber mest trængsel på vejene.

– Vi ved ikke meget om særtransporternes effekt på trængslen, så det er fint, at der er tale om en forsøgsperiode, hvor Vejdirektoratet bør se nærmere på effekten og analysere årsagerne til trængsel generelt. Samtidig bør man sikre, at der er plads til transporterne på rastepladser og ved havnene, hvor vindmøllerne lastes og losses.