Salget af elbiler har sitret i den første halvdel af 2015. Registreringstallene steg 80 procent sammenlignet med sidste år.
Men det kan ikke udelukkes, at der er tale om en slags panik før lukketid. Afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler udløber ved årets udgang, og med normal afgift eller uden direkte støtte vil de eldrevne biler blive ubetalelige.
Den tidligere regering sagde, at den ville forlænge afgiftsfritagelsen, men havde ikke pengene klar, og den nye regering siger blot, at den ikke har pengene og tilsyneladende ikke vil forlænge den nuværende ordning.
1.100 biler på seks måneder
Den store stigning på 80 procent dækker over meget små tal – godt 1.100 biler i år – og er kraftig præget af salget af luksuselbilen Tesla S og af, hvornår kommuner og andre store aktører indregistrerer deres bundter af elbiler.
Tesla mere end fordoblede sit salg til 511 Model S, formentlig i høj grad drevet af interessen for den nye firehjulstrukne D-version og af usikkerheden omkring afgiftsberegningen fra næste år.
Den eldrevne MPV Nissan E-NV200 ligger nr. to, først og fremmest på grund af en storordre fra Avis. Udlejningsselskabet har også købt en del Nissan Leaf, men salget er alligevel gået tilbage.
Under halvdelen købes af private
Alle øvrige elbiler blev solgt i under 100 eksemplarer på et halvt år.
Andelen af private, der køber en elbil, er stigende, men stadig under 50 procent. I årets første halvdel blev 44 procent af elbilerne købt af private. Andelen er især drevet af Tesla-kunderne, hvor 73 procent er private.
Salget af elbiler første halvår | |||
Nr. | Model | Antal 2015 | Antal 2014 |
1 | Tesla Model S | 511 | 225 |
2 | Nissan E-NV200 | 191 | 0 |
3 | Nissan Leaf | 104 | 216 |
4 | Renault Zoe | 93 | 53 |
4 | BMW i3 | 93 | 8 |
6 | VW Up | 43 | 80 |
7 | VW Golf | 38 | 0 |
8 | Renault Twizy | 11 | 5 |
9 | Mercedes-Benz B-klasse | 8 | 0 |
I alt | 1.112 | 614 | |
Kilde: De Danske Bilimportører |