Farcen omkring Saab ligner mere og mere en tragedie. Efter at Saabs umiddelbare fremtid i sidste uge syntes sikret ved en feberredning af Hawtai Motors, er alting nu faldet på gulvet.
At en sådan milliard-investering på tværs af kontinenter og økonomiske systemer kunne falde på plads på få dage lød næsten for godt til at være sandt. Og det var det også.
Der var ganske vist pressekonference i Beijing i sidste uge, hvor en aftale blev skrevet under af Saab-Spyker-chefen Victor Muller og Hawtais direktør, men Hawtais ejere var åbenbart ikke enige.
Officielt er aftalen ”afsluttet”, og det gælder både teknologisk samarbejde og den altafgørende økonomiske saltvandsindsprøjtning på omkring en milliard kroner. Det tilføjes optimistisk i pressemeddelelsen, at partnerne fortsætter diskussionen om et muligt samarbejde. Det hjælper bare ikke Saab her og nu. Det er kontanter, der mangler.
”Missnöjda” kinesere og kritisk svensk rapport
Der er forskellige uofficielle forklaringer på, hvorfor aftalen faldt på gulvet. Ifølge Svenska Dagbladet kom en delegation fra Hawtai på besøg i Trollhättan i sidste uge, men kineserne blev angiveligt så ”missnöjda” over hvad de så, at de ikke ville sende penge til Sverige.
Ifølge en stærkt kritisk rapport om Hawtai, som den svenske ambassade i Beijing har udarbejdet, og som Svenska Dagbladet refererer, var det påfaldende, at den godkendende kinesiske myndighed ikke var med ved pressekonferencen i Beijing.
Rapporten antyder også, at Hawtais produktionstal tilsynladende er oppustede – Hawtai solgte kun 60.000 biler sidste år og ikke godt 80.000, som de officielle tal fra J.D.Power siger.
Fortsætter jagten på kinesisk investor
Hvad der nu sker med Saab, er meget usikkert. Pengene fosser ud af kassen, mens produktionen på anden måned ligger stille, fordi Saab ikke har penge til at betale sine underleverandører.
Saabs ejer, Spyker Cars, siger, at man fortsætter med at finde kinesiske partnere, der vil bidrage med penge, og som kan blive en teknologisk og strategisk partner.