Den nuværende model er seks år gammel, og da søsterbilen Audi Q7 kom i fjor, passer det med, at konceptbilen bliver til virkelighed næste år. Begge baseres på Volkswagens MLB-platform.
Spændstigt design
Konceptbilen, der er lidt længere og bredere, men lavere end dagens model, har fået en ny spændstighed i sit design. Særligt de skarpe linjer og de nye lygter bidrager til det.
GTE i modelnavnet fortæller, at der er tale om en opladningshybrid, og den teknik kommer med sikkerhed i produktionsmodellen – men måske ikke i helt så kraftig udførelse.
Strøm er vejen frem
VW skal som andre have forbruget banket ned, og i denne størrelse kræver det elektrificering. VW – samt Audi og Porsche - har for nylig annonceret, at kommende topmodeller bliver rent elektriske.
I VWs tilfælde gælder løftet den næste Phaeton. Touareg kan blive en anden kandidat, men det bliver formentlig først, når fjerde generation Touareg kommer i 2020’erne.
380 hk i alt
Drivlinen i T-Prime består af en toliters turbobenziner med 252 hk og en elmotor med omregnet 136 hk. Tilsammen giver det 380 hk. Det 14 kWh store batteri giver en officiel rækkevidde på strøm på 50 km.
Den tilsvarende officielle brændstoføkonomi er 37 km pr. liter.
Helt digital - og æstetisk - instrumentskærm
Interessant og mere nyskabende er bilens instrumentering. Det meste af betjeningen og informationen sker via en 15 tommer skærm, der integrerer det normale instruments og infoskærmen i midterkonsollen.
VW kalder det “Curved Interaction Area”, altså et kurvet informationsområde. Her blandes de traditionelle førerinstrumenter med infotainment-systemet i midten. Dermed går VW et skridt videre end Audi, som på nogle af dagens modeller tilbyder et fuldt digitalt instrumenthus, men som er adskilt fra midterskærmen.Det virker meget sandsynligt, at Touareg får et skærmsystem meget lig konceptbilens.