Opel viser fremtidens bybil

En topersoners, eldreven kabine-scooter er Opels opsigtsvækkende koncept-køretøj på årets Frankfurt-udstilling. Renault, Nissan, VW og Audi er inde på samme tanke. Måske er der noget om snakken?

Nyt om biler

Måske kan vi klare os med mindre og mere smarte køretøjer end dagens halvanden tons ting, så længe vi kun bevæger os i byområder?

Opels én euro-bil har plads til to personer, der sidder i tandem. Køretøjet har fire hjul som en bil.
Opels én euro-bil har plads til to personer, der sidder i tandem. Køretøjet har fire hjul som en bil.
Det er i hvert fald tanken bag denne konceptbil, som Opel viser frem for det store publikum på årets bilshow i mærkets hjemby Frankfurt.

Det navnløse køretøj er en topersoners, eldreven kabinescooter og Opel omtaler den som ”en euro bilen”. Det skyldes, at det med tyske strømpriser kun vil koste 7,50 kr. i energi at tilbagelægge 100 km.

Op til 120 km/t.

Scooteren kan køre op til 120 km/t., men Opel forestiller sig, at der også kunne komme en version med en maks.-fart på 45 km/t. og dermed mulighed for at indregistrere den som en knallert 45.

Konceptet, der kan køre op til 120 km/t., har fritstående baghjul.
Konceptet, der kan køre op til 120 km/t., har fritstående baghjul.
Den slags bil - eller skulle vi sige køretøj - kan virke som varm luft og ren showstopper på en biludstilling, men andre bilmærker er inde på samme tankegang, så der kan måske i fremtiden komme realiteter bag.

Renault klar i 2012

Renault sætter faktisk sin Twizy i produktion næste år, og partneren Nissan vil lancere sin identiske udgave af Twizy.

Og på samme Frankfurt-udstilling får Opels koncept følgeskab af lignende køretøjer fra VW og Audi.