Den ordentlige, pæne pige i bilernes verden, Volvo, og den nye mobilitets grænseoverskridende, frække fyr, Uber, tager nu hinanden i hånden.
Sammen vil de ride ud mod fremtidens nye mobilitet, hvor selvkørende teknologi og delebiler ventes at blive dominerende transportformer.
Volvo Cars og Uber har indgået aftale om et fælles projekt til næste generation af selvkørende biler.
Fælles grundbil
Projektet vil gå ud på at udvikle grundbiler, som er i stand til at få den nyeste, selvkørende teknologi installeret – til og med førerløse biler.
Det sidste er et markant skridt længere, end Volvo hidtil har annonceret. Det passer muligvis heller ikke på længere sigt ind i Volvos egen verden som producent af biler, der nok kan aflaste føreren i betydelig grad, men stadig er en rigtig bil.
Overbygningen med førerløs teknik passer derimod perfekt til Ubers ambitioner om at videreudvikle sit nuværende taxikoncept fra at være baseret på private, der bruger deres privatbil som taxi, til førerløse, automatiske taxier.
Baseres på XC90-platform
Den kommende selvkørende grundbil vil blive baseret på Volvos SPA-arkitektur, der benyttes til de nye XC90-,V90- og S90-modeller. De er fra begyndelsen designet til at kunne være selvkørende. Samarbejdet skal tilføre platformen yderligere funktioner og backupsystemer, der er nødvendige til helt selvkørende samt førerløse biler.Både Volvo og Uber vil bruge grundbilen som base for hver deres selvkørende fremtidsstrategi. Alle fremtidige køretøjer fra samarbejdet skal produceres af Volvo, men om der kommer til at stå Volvo på Ubers udgaver, oplyses ikke.
Den nye grundbil vil blive udviklet af Volvo-ingeniører i tæt samarbejde med Ubers eksperter. Det vil ske hos eller nær Uber i USA.
Afslører den første helt selvkørende Volvo
Sammen med offentliggørelsen af det nye samarbejde viser Volvo denne XC90-prototype. Det er første gang, Volvo afslører den eksakte bil, der givetvis skal bruges til næste års Drive Me-projekt. Her skal 100 almindelige bilister prøve teknologien i praksis i Gøteborg og senere yderligere 100 i hhv. London og Kina.
Billederne viser en XC90, der på taget har fem-seks kameraer, som peger i alle retninger og øverst noget, der ligner en lidar-sensor.
Uber lægger desuden hårdt ud ved at købe 100 XC90, der allerede fra begyndelsen af 2017 skal indgå i en omfattende test i Pittsburgh i staten Pennsylvania. Her har Uber sit avancerede udviklingscenter.
To mia. kr. i puljen
Volvo og Uber putter tilsammen to mia. kr. i projektet, og parterne siger, at de forventer, at det er begyndelsen på et længerevarende, industrielt samarbejde.
I den barske verden, hvor der er andre ambitiøse legekammerater i skolegården, gør det åbenbart ikke noget, at man kommer fra vidt forskellige sociale vilkår og opfører sig helt forskelligt.