”Fejl at lancere batteriskifte i Europa”

Better Places bagmand erkender i et interview med Motor, at Better Place skulle være begyndt i Kina og ikke i små lande som Danmark og Israel. Han har formentlig tabt halvanden mia. kr. på elbileventyret.

Nyt om biler

- Lad vær med at spørge, hvor meget Better Place har kostet ham.

Det velmenende råd bliver visket i øret på Motors medarbejder af en højtstående, europæisk medarbejder hos det kinesiske bilfirma Qoros.

Det sker, da Motor på biludstillingen i Shanghai bliver opsøgt af Israels erhvervsmand nr. ét, Idan Ofer. Hans firma, Israel Corporation, kontrollerer store dele af Israels erhvervsliv, ejer halvdelen af Qoros og er med 28,6 procent største aktionær i Better Place. Han siges at være Israels rigeste person.

Har tabt 1,4 mia. kr.

Better Places økonomiske bagmand Idan Ofer (t.h.) sammen med idémand og tidligere direktør, Shai Agassi.
Better Places økonomiske bagmand Idan Ofer (t.h.) sammen med idémand og tidligere direktør, Shai Agassi.
Da det nu kommer frem, at Better Place har brændt lige knap fem mia. kr. af, må det betyde, at Idan Ofers firma har sat ca. 1,4 mia. kr. til på eventyret med elbiloperatøren og dets karismatiske, men meget flyvske stifter med de Stein Bagger-agtige overtalelsesevner, Shai Agassi.

Idan Ofer er stadig meget entusiastisk om Better Place, da Motor taler med ham fem uger før firmaets konkurs. Han omtaler Better Place som ”vi” og bedyrer, at han er parat til at poste flere penge i elbiloperatøren, der er i konstant bekneb for penge. Men det var han åbenbart ikke alligevel, da han vendte hjem til hverdagen i Tel Aviv og London.

Han synes ikke, pressen har behandlet Better Place pænt:

- Det er ok at være kritiske, men I skal også give det en chance, siger Idan Ofer og virker godt orienteret om forholdene i Danmark.

Godt orienteret om Danmark

- Det er også ekstra svært i Danmark. I Israel sælger vi selv Fluence, men i Danmark har vi ikke kontrol over det. Når folk kommer ind til en Renault-forhandler, vil sælgeren hellere sælge en ICE-bil (med forbrændingsmotor, red.) end en elbil, beklager Ofer sig og kommer med denne tilståelse:

- Vi skulle være begyndt i Kina. Det er her, mulighederne er. Israel og Danmark er ubetydelige markeder i den sammenhæng. Desuden er Fluence er ikke den optimale bil.

- Problemet er, at vi ikke fik flere bilproducenter med på ideen med batteriskifte, siger Better Place-ejeren og bekræfter dermed, at der ikke var andre bilproducenter på vej med teknologien. Det var ellers noget, Better Place i årevis hævdede, når talen gik på evt. andre biler med batteriskifte.

Kina-bil kan skifte batteri

Han havde i april stadig ikke opgivet at få Renault til at give den nye Renault Zoe udskifteligt batteri, som den grundæggende er designet til. Han bekræfter samtidig, at Qoros’ crossover, der i Shanghai står som koncept, er designet til ”quickdrop”, men at der ikke er taget beslutning om at producere en sådan version.

Da samtalen er slut, lader Motor en bemærkning falde om Better Place og Qoros. ”Qoros bliver en noget bedre investering end Better Place.”

- Det har du nok ret i, griner Idan Ofer.